Despre sfantul Sacrament al Altarului

posted Mar 18, 2015, 8:30 AM by Concordia Lutherana Confesionala Martin Luther   [ updated Mar 18, 2015, 8:31 AM by Sorin-Horia Trifa ]
Pe drumul vieții noastre pamantesti, Dumnezeul nostru bun și milostiv ne oferă o masă sfântă și prețioasă prin care susține și consolideaza credinta noastra in Cristos. Cat de minunat este acest privilegiu pentru noi, acela de a avea parte de un har atat de reconfortant! Sa ii mulțumim și sa il laudăm pentru totdeauna pe bunul si atotputernicul Dumnezeu pentru Sacramentul Altarului.
De ce avem nevoie de Sfanta Cina?

Daca ne vom examina viețile în lumina strălucitoare a sfințeniei lui Dumnezeu, foarte repede ne vom da seama cât de mult am păcătuit și cât de mult avem nevoie de iertarea lui Dumnezeu. Toate necazurile, durerile si  dificultățile care sunt ca rezultat al viații noastre pacatoase sunt toate motive pentru care avem nevoie de sacramentul Sfintei Cine. Sfanta Cina reprezinta un mod foarte personal prin care Dumnezeu lucrează în viața noastră pentru a ne mântui, pentru a ne întări și pentru a ne menține aproape de El. Isus Cristos a promis că va fi cu noi mereu iar prin Cuvântul Său prețios și prin Sacramente, Domnul nostru continuă să îndeplinească promisiunea aceasta.

Domnul nostru Isus Cristos a instituit Sacramentul Altarului folosind urmatoarele cuvinte: "luaţi, mâncaţi; acesta este trupul Meu" si mai apoi: “beţi toţi din el, căci acesta este sângele Meu, sângele legământului celui nou, care se varsă pentru mulţi, spre iertarea păcatelor” (Matei 26:26-29; Marcu 14:22-25; Luca 22:14-20; 1 Corinteni 11:23-25). Noi, lutheranii, afirmam ca Sfanta Cina contine trupul și sângele Domnului nostru Isus Cristos în pâine și in vin, in conformitate cu ceea ce Isus Cristos a afirmat.

 

Ce ne ofera Cristos în Sfanta Cina?

În Sacramentul Altarului, Domnului și Mântuitorului nostru ne ofera in mod concret, real, trupul și sângele sau jertfit pentru noi, sacrificiu prin care El a plătit pentru păcatele întregii lumi. Astfel, prin primirea trupul și a sângele Său, noi primim iertarea pacatelor, viață și mântuirea. Impreuna cu aceste comori imense de har, Dumnezeu ne ofera dragostea, pacea și speranța, precum și capacitatea și dorința de a face voia lui Dumnezeu, trăind în dragoste și armonie cu ceilalți. Sfanta Scriptura afirma căcfără vărsare de sânge nu este iertare pentru păcate (Evrei 9:22). Asadar, sânge al lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, ne curățește de orice păcat (1 Ioan 1:7; Mat.26:28; Fapte 20:28; Romani 5:9 , Evrei 9:14; Evrei 12:24; 1 Petru 1:18-19; Apoc.1:5; Apoc.7:14). La Sfanta Cina, credinciosii se apropie și se impartasesc din trupul si sângele sfânt al Domnului Isus Cristos dat pentru noi, mielul pentru jertfa si marele nostru Preot, in acelasi timp.

 
Cum este Isus Cristos prezent in Sfanta Cina?

Noi nu încercăm să explicam cum este Isus Cristos prezent în pâinea și in vinul cu care ne impartasim la Sfanta Cina ci, mai degrabă, noi credem, predicam si mărturisim cu bucure că El este present cu trupul si sangele sau in Sfanta Cina. Noi, luteranii, ne bazam exclusiv pe cuvintele lui Isus Cristos, cuvinte care stau ca argument cu privire la prezenta reala, refuzand sa incercam sa explicam modul in care acestea sunt adevarate. Asemenea reformatorului german, Martin Luther, noi spunem foarte clar ca “susținem că pâinea și vinul din Sfanta Cină sunt trupul adevărat și sângele lui Cristos" (Articolele de la Smalkald III.6). Toti aceia care primesc painea si vinul, primesc si trupul și sângele lui Isus Cristos, fie că ei cred sau nu acest lucru si fie daca ei sunt vrednici sau nevrednici. Toate acestea deoarece cuvantul lui Cristos este cu adevarat sigur.  Credința în promisiunea lui Cristos este cea care ne face demni de a primi cuvintele de instituire a Sfintei Cine. Aceste cuvinte ale instituției își păstrează valabilitatea, putere si eficacitatea și, prin urmare, în virtutea acestor cuvinte, trupul și sângele lui Cristos sunt cu adevărat prezente, distribuite și primite in Sfanta Cina. Dumnezeu poate realiza mult mai mult decât ceea ce ne imaginam si credem noi că ar putea.

De ce primesc crestinii Sfanta Cina de mai multe ori?

Noi, lutheranii, primim Sfanta Cina de multe ori datorita faptului ca avem des nevoie de ceea ce ofera Domnul în Sfanta Cina. Nu vom indrazni să facem o lege cu privire la cât de des trebuie sa primim Sfanta Cina. Acest aspect este o chestiune care priveste fiecare parohie in parte. Marturisirile de Credinta Lutherane sunt pur și simplu o reflectare a adevărul Sfintei Scripturi, care plasează Sfanta Cina în centrul inchinarii crestine (Fapte 2:42; 20:7; 1 Cor.11:20,33), nu ca un eveniment ocazional ci ori de cate ori credinciosii doresc sa se impartaseasca.  

Ce trebuie să facem dacă nu simtim nevoia de a primi Sfanta Cina?

Din cauza naturii noastre umane păcătoase, suntem tentați uneori să gandim ca nu avem nevoie sa luam Sfanta Cina. Atunci când ne simțim acest fel, este mai mult decat necesar să înțelegem că în Sfanta Cina, Dumnezeul cel adevarat vine printre noi, în pâinea și vinul Sfintei Cine, ca să fie cu noi, să se alăture nouă, să ne ierte pacatele, sa ne reînnoiască și să consolideze credinta si trairea noastra crestina. În pregătirea pentru a primi Sfanta Cina, este bine pentru noi să trecem in revista "Întrebările creștine cu răspunsurile lor" pe care reformatorul german, Martin Luther le prezinta in Micul Catehism. La intrebarea  dar ce trebuie să facă cineva dacă nu-l miscă o asemenea povară și nu simte foame și sete pentru sacrament?”, Martin Luther raspunde astfel “unei asemenea persoane nu i se poate da un sfat mai bun decât, în primul rând, să-și pună mâna în sân și să vadă dacă mai are carne și sânge, și să creadă cu orice preț ce spune Scriptura despre lucru acesta în Galateni 5 si Romani 7. În al doilea rând, să se uite în jur ca să vadă dacă mai este încă în lume, și să țină minte că n-o să fie lipsă de pacat și necaz, așa cum spune Scriptura în Ioan 15 și 16; 1 Ioan 2 și 5. În al treilea rând, cu siguranță că pe lângă el va fi diavolul, care mințind și ucigând, zi și noapte, nu-l va lăsa să aibă pace, nici înauntru nici în afară, așa cum ni-l descrie Scriptura în Ioan 8 si 16; 1 Petru 5; Efeseni 6; 2 Timotei 2”

 

Concluzie

Iată cum un teolog lutheran descrie comoara prețioasă a Sfintei Cine: "Israeliții au fost hrăniți cu mană în pustie, adica cu pâine din cer (Ex 16:15). În Sfanta Cina avem adevărata mana care sa pogorât din cer pentru a da viață lumii. Aceasta este pâinea din cer. Dacă mănâncă cineva aceata paine nu ii va mai fi foame (Ioan 6: 35 si 51)”. Deasemenea, el afirma ca "copiii lui Israel au avut chivotul legământului și scaunul milei unde l-au putut gasi pe Domnul vorbind cu ei față în față (Exod 25:21,22). In Sfanta Cina avem cu adevarat chivotul legământului, trupul si sangele sfânt al lui Cristos, în care sunt ascunse toate comorile si intelepciunea (Col.2:3). In Sfanta Cina avem adevăratul capac al ispășirii în sângele prețios al lui Cristos (Rom.3:25), prin care Dumnezeu ne-a făcut acceptati si iubiti (Efeseni 1:6)”. In alta parte citim urmatoarele: "Cristos vorbește pur și simplu sufletelor noastre. El, de asemenea, isi face locuinta in noi. Ne hrănește sufletele noastre nu cu mana cerească, ci cu ceea ce este mult mai bine, cu propriul sau trup binecuvantat. Sfanta Cina este adevărata poarta a cerului pentru sufletele noastre,  scara care ajunge de la pământ la cer si pe care îngerii lui Dumnezeu urca si coboara (Gen.28:12).

        Un articol de Sorin H. Trifa