Intruducere la "Crezul Apostolic"

posted Dec 31, 2013, 1:51 AM by Concordia Lutherana Confesionala Martin Luther   [ updated Sep 22, 2016, 8:12 AM ]
Biserica Crestina, aparuta acum mai bine de doua mii de ani, poate sa spuna foarte multe lucruri despre istoria sa insa, cu siguranta, nu poate sa afirme faptul ca acest parcurs a fost unul lin, lipsit de probleme si controverse. Inca din primele zile Biserica a fost nevoita sa faca fata atacurilor indreptate impotriva ei. Nu a fost aproape deloc timp pentru o adaptare a Bisericii la existenta. Atacurile care au lovit Biserica inca de timpuriu au fost de doua categorii: fizice si teologice. Atacurile fizice, cunoscute de noi sub denumirea de persecutii, au afectat Biserica din primele clipe si au venit din partea cetatenilor evrei si din partea autoritatilor de la Ierusalim pentru ca mai apoi sa vina din partea paganilor si in mod special din partea Imperiului Roman. In primele secole de existenta a Bisericii, cu oarecare perioade de liniste si pace, persecutiile au reprezentat o foarte mare incercare pentru crestinii din acea perioada. Incepand din jurul anului 65 d.Cr. si pana la Edictul de la Milan din 313, martirii crestini au suferit cu un curaj neinfricat, un curaj care a uimit lumea pagana dar care a avut darul sa intareasca si Biserica. Copiii lui Dumnezeu aveau un exemplu viu de credinta si de verticalitate inclusiv in fata rugului, al sabiei, al fiarelor sau a altor modalitati brutale de curmare a vietii. Martirii au aratat o credinta nezdruncinata in puterea lui Dumnezeu si Fiului Sau, Isus Cristos. Chiar daca persecutiile au curmat mii de vieti, chiar daca in cadrul acestor persecutii si-au pierdut viata o parte dintre apostoli si mai multi eruditi ai Bisericii, Dumnezeu, in providenta Sa, a folosit aceste atacuri violente asupra Bisericii Sale pentru a o intarii si pentru a o aduce mai aproape de rolul acesteia in cadrul acestei lumi pacatoase.
 
 

 

 
In parale cu aceste persecutii violente, fie ele generale si izolate, Biserica s-a mai confruntat cu o problema poate la fel de grava, daca nu chiar si mai grava, decat moartea credinciosilor. Acest atac, care de aceasta data a avut si o latura interna, a fost unul teologic si, in mare parte, a constat in diverse erezii care au zdruncinat Biserica la nivel doctrinar. Aceste invataturi eretice reprezentau conceptii particulare despre Sfanta Treime, despre dumnezeirea lui Isus Cristos, despre firea sa omeneasca si firea sa divina si raportul dintre acestea doua, despre Duhul Sfant si raportul Acestuia cu Tatal si Fiul, dar si alte tipuri de erezii indreptate impotriva invataturii despre biserica si inchinare. Aceste atacuri au debutat de foarte timpuriu. Inca din timpul apostolic, la doar putina vreme de la Cincizecime, nou-nascuta Biserica a trebuit sa faca fata acestor presiuni doctrinare din interior. Citim in Faptele Apostolilor despre primele erezii ale iudaizatorilor care faceau eforturi majore pentru a amesteca invataturile crestina cu cele ale rabinilor. Iudaizatorii insistau asupra faptului ca toti crestinii trebuie sa sa circumcida, da pazeasca legea lui Moise si toate obiceiurile mozaice. Epistolele Sfantului Apostol Pavel, dar si cele ale Sfantului Apostol Petru si Ioan contin elemente clare de rezistenta impotriva acestor erezii.
Comments