Johann Gerhard, teologul Secolului al XVII-lea

posted Aug 19, 2015, 6:27 AM by Concordia Lutherana Confesionala Martin Luther   [ updated Sep 22, 2016, 8:11 AM ]

Site-ul Concordiei Lutherane Confesionale “Martin Luther”, www.bisericalutherana.ro, continua seria de prezentari a biografiilor unor teologi care au marcat istoria si gandirea spirituala evanghelica lutherana. Scopul acestui demers este acela de ai familiariza pe romani cu istoria Reformei Lutherane, o istorie care merge dincolo de viata si activitatea marelui si cunoscutului reformator german Martin Luther.

La data de 17 August a fiecarui an, Bisericile Evanghelice Lutherane comemoreaza trecerea la cele vesnice a unuia dintre cei mai importanti teologi evanghelici, mai precis Johann Gerhard. Acesta a fost unul dintre cei mai importanti dogmaticieni lutherani ai Secolului al XVII-lea, de fapt, dupa parerea unor cercetatori, se poate spune ca a fost cel mai insemnat teolog lutheran al Secolului al XVII-lea. Teologii care analizeaza Reforma Protestanta afirma faptul ca Johann Gerhard a fost cel de-al treilea teolog al Reformei Lutherane dupa Martin Luther, Martin Chemnits.
Johann Gerhard s-a nascut la 16 Octombrie 1582 in orasul Quedlinburg, Germania. La patru zile de la nastere a primit botezul in Cristos devenit un mostenitor al vietii vesnice prin credinta in Mantuitorul sau. Johann Gerhard s-a nascut intr-o familie nobiliara, tatal sau, Bartholomeu Gerhard fiind trezorierul orasului iar bunicul sau, Andreas Gerhard fiind consilierul instantei municipale care controla afacerile civile si eclesiastice din Quedlinburg. Mama lui, Margareta Bernd a facut parte dintr-o familie bine vazuta in oras fiind cunoscuti pentru eforturile depuse in ajutorarea saracilor. Johann Gerhard a fost unul dintre cei sapte copii ai familie. Una dintre surorile lui s-a casatorit cu Ludolph Quenstedt, fiul lor Johannes Andreas Quenstedt devenind unul dintre cei mai insemnati teologi ai ortodoxiei lutherane.

Ca si Martin Luther, Johann Gerhard a fost chinuit profund de dorinta a avea garantia iertarii pacatelor cu atat mai mult cu cat la varsta de cincisprezece ani s-a imbolnavit destul de grav. In timpul acestor crize de constiinta, Johann Gerhard a gasit suport in Johann Arndt, autorul unuia dintre cele mai importante lucrari devotionale evanghelice lutherane “Von Wahren Christentum”. Johann Arndt a exercitat o influenta foarte puternica asupra lui Johann Gerhard astfel ca cei doi au ramas prieteni pe viata.

In anul 1599, Johann Gerhard a devenit student la Universitatea din Wittenberg unde a studiat teologie si filozofie avandu-l ca profesor, printre altii, pe Leonhard Hutter. Apoi, in ciuda dorintei sale de al sluji pe Cristos in lucrarea de preotie, Johann Gerhard s-a hotarat sa studieze medicina, lucru pe care l-a facut timp de doi ani. Aceste studii in medicina s-au dovedit foarte bine venite pentru slujirea ulteriora a lui Johann Gerhard care a fost capabil sa oferere nu doar sfaturi spirituale si medicale. In anul 1603 si-a reluat studiile teologice la Universitatea din Jena petrecandu-si timpul cu studiul Sfintei Scripturi si a parintilor Bisericii. In luna decembrie s-a imbolnavit atat de rau incat a fost convins ca a ajuns la finalul vietii. Cu aceasta ocazie si-a scris testamentul facand o interesanta si detaliata marturisire de credinta. In mila lui Dumnezeu, Johann Gerhard s-a insanatosit iar in anul 1604 a primit diploma de master si s-a mutat in orasul Marburg.

La Marburg, Johann Gerhard a urmat cursurile Universitatii fiind sustinut de Balthasar von Mentzer, unul dintre cei mai influenti teologi lutherani ai momentului. Atunci cand Landgrave Maurice von Hesse-Cassel a trecut de parte Reformei Protestante, Johann Gerhard s-a intors la Jana unde se dorea sa devina profesor de teologie. In aceasta perioada l-a insoti pe Balthasar von Mentzer intr-un tur al Universitatilor din sud-vestul Germaniei, mai precis la Universitatile din Stuttgart, Tübingen, Strassburg și Speyer. In anul 1610, Universitatea din Jena i-a oferit postul de profesor dar Johann Gerhard nu s-a simtit suficient de pregatit pentru al accepta. In cele din urma, in anul 1616 la insistentele printului elector al Saxoniei, Johann Georg I, Johann Gerhard aceptat [postul si a predat alaturi de alti teologi remarcabili precum Johann Major si Johann Himmel formand astfel celegra triada „Johann” a lutheranismului ortodox din Jena.  In aceasta perioada Johann Gerhard a scris prelegeri pe o varietate de subiecte teologice de actualitate pentru timpul acela si a predat cursuri pentru fiecare carte a Bibliei. Johann Gerhard a fost un exeget prin excelenta avand o dragoste enorma pentru Cuvantul lui Dumnezeu pe care l-a analizat intr-o forma sistematica. Este foarte dificil să predai adevărurile minunate ale Sfintei Scripturi și să le lasi mostenire pentru generația următoare, cu excepția cazului în care acestea sunt organizate într-o formă docila. Din acest motiv, teologie dogmatică sau sistematică a avut o importanță vitală pentru Johann Gerhard.

In toata perioada in care Johann Gerhard a activat ca profesor de teologie, el a aparat confesionalismul lutheran de numeroasele atacuri ale vremii. Unul dintre principalii oponenti ai confesionalismulu lutheran a fost, la vremea aceea, iezuitul Robert Bellarmine, un apologet al invataturilor romano-catolice si unul dintre cele mai importante personaje ale Contrareformei Romano-Catolice din Germania. Contrareforma nu a fost singurul inamic pentru Johann Gerhard. El a fost un aparator al confesionalismului lutheran si ceea ce ii priveste pe cripto-calvinisti care raspandeau invatatura calvinista folosindu-se de Biserica Evanghelica Lutherana. Datorita acestor eforturi, desi se afla la o varsta relativ tanara, Johann Gerhard a fost privit ca cel mai mare teolog al perioadei ortodoxiei lutherane tarzi din Germania (1610-1684). Johann Gerhard a fost numit profesor de teologie de către aproape fiecare universitate din Germania, dar a rămas la Jena pentru tot restul vietii. Johann Gerhard a fost un teolog prolific, scrierile lui exegetice, scrieri polemice, dogmatice, practice acoperint aproape orice subiect teologic. Scrierile sale sunt o moștenire importanta pentru generația actuala de lutherani.

Incepand cu anul 1618, Germania a fost devastata de Razboiul de Treizeci de Ani. In timpul acestui conflict militar, Johann Gerhard a continuat sa fie profesor de teologie la Jena si a fost frecvent solicitat sa consilieze pe cei implicati in lupte. Astfel, in anul 1631 el s-a intalnit cu generalul Tilly pe care l-a convins sa nu jefuiasca orasul Jena. In anul 1636, Johann Gerhard a fost luat prizonier de catre trupele suedeze dar a fost eliberat prin mijlocirea generalului Johann Baner. In acelasi ani, suedezii i-au incendiat locuinta ditrugandu-i toata agoniseala. Este o perioada in care Johann Baner studiaza Cartea lui Iov si scrie un comentariu in care scoate in evidenta modul in care Dumnezeu l-a binecuvantat pe Iov.

Johann Gerhard mai este remarcat pentru faptul ca, impreuna cu cu Aegidius Hunnius a contribuit la dezvoltarea doctrinei despre alegere.  Johann Gerhard a abordat doctrina alegerii in mod diferit fata de modul in care aceasta era sustinuta de catre calvinisti si de catre doctrina legamintelor. Johann Baner suntine ca Dumnezeu ne-a ales inca din vesnicie ca in Fiul Sau sa devenim parte a poporului Sau. Dumnezeu a trimis Duhul Său să lucreze credință si răscumpărarea în inimile noastre și ne păstrează în credință pana la sfarsit. Astfel mântuirea nu este opera noastră si este complet lucrarea lui Dumnezeu. Printr-o astfel de gandire teologica, Johann Baner se distanteaza de orice invatatura sinergista.

La 19 Septembrie 1608, Johann Gerhard s-a casatorit cu Barbara care a murit trei ani mai tarziu, la putin timp dupa ce si fiul lor Johann Georg a trecut la cele vesnice. In anul 1611 s-a recasatorit cu Maria Mattenberg cu care a avut o casnicie binecuvantata timp de douazeci si trei de ani. Au avut impreuna zece copii dintre care sase au supravietuit tatalui lor. Unul dintre baietii sai, Johann Ernst Gerhard a calcat pe urmele tatalui sau devenind un cunoscut teolog evanghelic lutheran.

In luna Mai a anului 1637, Johann Gerhard s-a imbolnavit grav iar la 17 August 1637, increzandu-se in Mantuitorul sau si asigurat cu privire la mantuire, marele teolog german a parasit aceasta lume, trupul sau fiind redat pamantului in Biserica Evanghelica Lutherana “Sfantul Mihail” din Jena.

Din punct de vedere teologic, nu putem sa incheiem acest articol despre viata si activitatea marelui teolog lutheran Johann Gerhard fara sa amintim macat de cea mai importanta lucrare teologica a acestuia. Aceasta lucrare poarta titlul “Loci Theologici” si a fost scrisa intre anii 1610-1625 si reprezinta o sistematizare a teologiei evanghelice lutherane in noua volume. Primul volum, scris in anul 1610, abordeaza doctrina despre Sfanta Scriptura, natura lui Dumnezeu, doctrina despre Trinitate, abordand doctrina despre Tatal, Fiul si Duhul Sfant, punand accentul pe doctrina despre Cristos.Volumul 2, scris in anul 1611, vorbeste despre creatie, ingeri, doctrina providentei, alegerea vesnica, caderea in pacat, pacatul originar si pacatele actuale si liberul arbitru. Volumul 3, scris in anul 1613, vorbeste despre legea morala, legile ceremoniale, despre Evangheliei, pocainta si indreptatirea prin credinta. Volumul 4, scris in anul 1614, abordeaza doctina despre faptele bune ca rezultat al mantuirii si docrina despre Sfintele Sacramente, Sfantul Botez si Sfanta Impartasanie. Volumul 5, scris in anul 1619, abordeaza doctrina despre slujirea in Biserica si slujirea publica. Volumul 7, scris in anul 1620, dezbate doctrina despre căsătorie, celibat și alte aspectele conexe. Volumul 8, scris în anul 1621, discuta doctrina evanghelica lutherana despre moarte și despre învierea morților. Volumul 9, scris în anul 1622, contine expuneri despre judecata finală, sfârșitul istorie, despre iad și despre viața veșnică.

O alta lucrare de mare valoare scrisa de catre Johann Gerhard este “Confessio Catholica”, lucrare scrisa intre anii 1633-1637. In paginile acestei lucrari teologice, Johann Gerhard respinfe toate obictiile pe care teologii romano-catolici le aduceau doctrinelor evanghelice lutherane. Marea majoritate a teologilor evanghelici lutherani s-au aplecat asupra gandirii parintilor Bisericii insa Johann Gerhard este primul teolog evanghelic lutheran care a scris o lucrare despre teologia Bisericii Primare, lucrare care a fost publicata postum in anul 1653. Intre anii 1626-1627, Johann Gerhard a scris lucrarea “Harmoniae evangelicae Chemnitio-Lyserianae continuatio” cunoscuta sub titlul restrans de “Armonia Evangheliilor”, aceasta fiind un comentariu exegetic de mare valoare pentru Biserica lui Cristos

Cea mai cunoscuta lucrare devotionala a lui Johann Gerhard este “Meditationes Sacrae” scrisa in anul 1606. Scopul lucrarii este acela de a dezvolta si promova adevarata evlavie a crestinului evanghelici lutheran continand o serie de meditatii cu privire la adevaratul crestinism. Aceasta lucrare a fost tiparita in numeroase editii si tradus in foarte multe limbi fiind considerata una dintre cele mai valoroase lucrari pe aceasta tema.
   Un articol de Sorin H. Trifa