O intelegere confesionala a participarii la Sfanta Cina

posted Sep 21, 2016, 2:32 AM by Sorin-Horia Trifa   [ updated Sep 22, 2016, 8:08 AM by Concordia Lutherana Confesionala Martin Luther ]

Participarea la Sfanta Cina, sau mai bine zis administratea Sfintei Cine in cadrul Bisericilor Lutherane este de doua mari feluri. Vorbim despre o comuniune deschisa si despre o comuniune inchisa. Cele doua tipuri de comuniune, sau de participare, caracterizeaza cele doua linii teologice adoptate de catre Bisericile Lutherane din intreaga lume. Bisericile Lutherane care au imbratisat teologia moderna liberala accepta comuniunea deschisa la Sfanta Impartasanie, adica absolut orice persoana doreste sa participe o poate face chiar si daca are convingeri dogmatice antagoniste cu teologia lutherana a sfintei cine si, deasemenea, poate participa orice fel de persoana fie ca este pregatita sau nu din punct de vedere spiritual pentru acest eveniment. Bisericile Lutherane Liberale nu conditioneaza in nici un fel participarea la Sfanta Cina ba chiar incurajaza participare chiar si a crestinilor din alte denominatiuni sau chiar a necrestinilor. Acest lucru a deveni evident in cea de-a saptea decada a secolului trecut cand Bisericile Lutherane Liberale din Europa impreuna cu cele Reformate si mai apoi cele Metodiste au intrat intr-o intelegere numita Concordatul de la Leuenberg. In cadrul acestui acord ecumenic, Bisericile Lutherane Liberale au declarat ca nu exista nici un fel de bariera teologica sau  istorica pentru care Lutheranii care cred, cel putin declarativ, in prezenta reala a Domnului Isus Cristos in Sfintele Sacramente, sa fie in partasie deplina la acest nivel cu Bisericile Reformate si cele Metodiste care resping prezenta reala afirmand in cazul Bisericilor Reformate ca este vorba despre o prezenta spirituala in timp ce in cazul Bisericilor Metodiste se merge pe linia zwingliana afirmand faptul ca nu exista nici un fel de prezenta ci vorbim exclusiv de un act comemorativ. Acelasi lucru avea sa se intample in America de Nord acolo unde Biserica Evanghelica Lutherana din America (ELCA) a intrat intr-o partasie similara cu Biserici Reformate si Presbiteriene din USA.

Spre deosebire de Bisericile Lutherane Liberale, Bisericile Lutherane Confesionale, Biserici ramase fidele teologiei Reformei Lutherane din Secolul al XVI-lea, practica o comuniune inchisa a Sfintei Cine. Cu alte cuvinte, Bisericile Lutherane Confesionale sunt foarte atente cu privire la persoanele pe care le impartasesc cu trupul si sangele Mantuitorului, admitand la Sacrament doar pe acele persoane care s-au pregatit in consecinta si marturisesc credinta in prezenta reala a Mantuitorului in Sfantul Sacrament. Din acest motiv sunt acceptati doar membrii parohiei sau alti crestini despre care se stie in mod cert ca fac parte din Biserici aflate in comuniune sau, in cazuri cu totul speciale, persoane despre care se stie in mod concret ca au o pozitie confesionala. O Biserica Lutherana Confesionala nu va impartasi o persoana care face parte dintr-un alt cult crestin si cu atat mai putin va impartasi persoane care traiesc evident o viata necredincisa. In randurile care urmeaza, dorim sa explicam mai pe larg de ce Bisericile Lutherane Confesionale practica aceasta comuniune inchisa in cadrul Sfintei Cine.

Despre Sfanta Cina, Noul Testament ne invata urmatorul lucru: ”Domnul Isus, in noaptea in care a fost vandut, a luat o paine. Si, dupa ce a multumit lui Dumnezeu, a frant-o si a zis: "Luati, mancati; acesta este trupul Meu care se frange pentru voi; sa faceti lucrul acesta spre pomenirea Mea. Tot astfel, dupa Cina, a luat paharul si a zis: "Acest pahar este legamantul cel nou in sangele Meu; sa faceti lucrul acesta spre pomenirea Mea, ori de cate ori veti bea din el. Pentru ca, ori de cate ori mancati din painea aceasta si beti din paharul acesta, vestiti moartea Domnului, pana va veni El. De aceea, oricine mananca painea aceasta sau bea paharul Domnului in chip nevrednic, va fi vinovat de trupul si sangele Domnului. Fiecare sa se cerceteze, dar, pe sine insusi, si asa sa manance din painea aceasta si sa bea din paharul acesta. Caci cine mananca si bea isi mananca si bea osanda lui insusi, daca nu deosebeste trupul Domnului” (1 Corinteni 11:17-29) iar in alta ocazie ni se spune despre crestini faptul ca ”staruiau in invatatura apostolilor, in legatura frateasca, in frangerea painii si in rugaciuni” (Fapte 2:42). Cu privire la Sfanta Impartasanie, Bisericile Lutherane Confesionale afirma faptul ca aceasta este cu adevarat trupul si sangele Domnului si Mantuitorului nostru Isus Cristos, prezent in painea si vinul cu care noi ne impartasim in cadrul Sfantului Sacrament. In consecinta, lutheranii confesionali afirma ca toate acele persoane care se impartasesc cu paine si vin primesc in mod fizic trupul si sangele Domnului. Acest lucru este cu adevarat o incomensurabila binecuvantare pentru ceii care cred ca acest lucru il fac, asa cum insusi Mantuitorul afirma ”spre iertarea pacatelor”. Aceasta promisiune a lui Cristos impreuna cu elementele pe care le mancam dau valoare acestui Sacrament Sfant. Bisericile Lutherane Confesionale resping insa o serie de erori strecurate de-a lungul secolelor in intelegerea Sacramentului Sfintei Cine. Astfel este respinsa doctrina conform careia Sfanta Cina reprezinta un sacrificiu liturgic, nesangeros, al Domnului Isus Cristos facut de mana preotului care oficiaza. Deasemenea, este respinsa si ideea conform careia painea si vinul se transforma substantial in trupul si sangele Domnului Cristos iar faptul ca elementele pastreaza forma si gustul painii si al vinului reprezinta doar un accident. O alta doctrina falsa care este respinsa de catre Bisericile Lutherane Confesionale este invatatura care afirma ca eficienta sacramentului consta unilatera in actul in sine ci nu are legatura cu credinta celui care primeste imparasania, actionand eficient total independent de aceasta. Pe de alta parte, Bisericile Lutherane Confesionale resping si intelegerile conform carora elementele terestre, painea si vinul, reprezinta doar simbolic trupul si sangele Domnului fara sa existe o prezenta reala sau ca aceasta prezenta este doar una spirituala.

Cei mai multi crestini afirma astazi ca Sfanta Cina reprezinta intotdeauna o chestiune personala, o chestiune care priveste doar pe om si pe Dumnezeu. Totusi, in jurul Sfintei Cine, Bisericile Lutherane Confesionale considera ca trebuie sa se adune numai aceia care sunt uniti intr-o intelegere dogmatica similara cu cea a Sfintilor Apostoli. Acest lucru inseamna, in definitiv, expresia comuniune. Deoarece exista o singura paine si un singur pahar, credinciosii sunt uniti prin participarea la Sacrament. Deasemenea, participarea la Sfanta Cina reprezinta o marturisire publica din partea credinciosului a unei partasii numai cu Cristos dar si cu toti fratii sau in credinta care alcatuiesc Biserica sau Trupul lui Cristos. Comuniunea in cadrul Sfintei Cine indica faptul ca participantiila Masa Domnului sunt aceia care alcatuiesc familia lui Cristos. Legatura dintre credinciosi in cadrul Sfintei Impartasanii este mai puternica decat legaturile de sange, fiind vorba despre frati si surori cu si in Cristos. In aceste conditii, Bisericile Lutherane Confesionale considera ca primirea la Sfanta Impartasanie a unor oameni care nu marturisesc un crez comun cu al nostru reprezinta o contradictie in sinea ei. Asa cum spunea, toti aceia care vin la altar sa se impartaseasca marturisesc faptul ca sunt una in Cristos, una in doctrina, una in practica crestina, lucru cu care comuniunea deschisa intra intr-un puternic conflict.

Pentru Bisericile Lutherane Confesionale, Sfanta Cina reprezinta unul dintre stalpii de baza a vietii bisericesti, unul dintre fundamentele dogmaticii si credintei Bisericii lui Cristos. Acest lucru este adevarat deoarece prin participarea la Sfanta Impartasanie, credinciosul isi marturiseste practic, fara glas, credinta in valorile doctrinare ale si de viata ale Bisericii respective aflandu-se in partasie completa cu cei care alcatuiesc Biserica respectiva. In consecinta, un crestin care nu crede in prezenta reala a Domnului Isus Cristos nu poate si nici nu trebuie sa primeasca Sfanta Impartasanie intr-o Biserica in care este sustinuta prezenta reala si nici invers. Deasemenea, o Biserica Lutherana Confesionala nu poate sa admita la Sfanta Impartasanie un crestin care alege sa fie membru al altei denominatii crestine chiar daca acesta marturiseste credinta in prezenta reala a Domnului Cristos in contradictie cu pozitia respectivei Biserici din care face parte. Acest lucru deoarece Sfanta Cina reprezinta un sigiliu al credintei Bisericii lui Cristos.

Motivele pentru care crestini apartinand unor denominatii diferite, denominatii care au o intelegere diferita, antagonista chiar, asupra intelegerii Sfintei Cine, au ajuns sa participe la comun la Sfanta impartasanie provine dintr-o conceptie conform careia crestinii trebuie sa fie uniti in Biserica lui Cristos. Faptul insa ca Bisericile Lutherane Confesionale condamna aceasta practica nu le face sa devina automat sustinatoare a separatismului in cadrul crestinismului. Aceasta practica s-a nascut din credinta in ceea ce se afirma in cadrul Sfintelor Scripturi si din convingerea ca un crestin autentic trebuie sa urmeze invatatura Sfintilor Apostoli. Exact iubirea pentru Cristos ne face sa ii oprim de la impartasanie pe acei crestini despre care stim ca au o intelegere diferita si, deasemenea, pe acei crestini carora nu le cunoastem pozitia dogmatica. Mai mult, Bisericile Lutherane Confesionale considera faptul ca fac acest lucru din iubire fata de respectivul crestin cautand sa nu il expuna la ceva daunator in cazul in care acesta ar participa la impartasanie intr-un mod gresit. Acest lucru este valabil si pentru membrii altor culte crestine care au intelegere diferita a Sfintelor Scripturi.

In conformitate cu principiul conform careia celebrarea Sfintei Cine reprezinta o marturisire publica a unitatii Trupului lui Cristos, Bisericile Lutherane Confesionale au stabilit practica unei impartasanii inchise. Acestu lucru se bazeaza inclusiv pe obligatia preotilor lutherani confesionali de a nu lasa ca trupul si sangele Domnului sa fie oferit unor persoane care nu il cinstesc in consecinta. Ca atare, participarea la Sfanta Cina este deschisa acelor crestini care fac parte din aceeasi denominatie cu Biserica in care se savarseste Sfanta Impartasanie sau acelor crestini care fac parte din denominatii infratite oficial la nivel de doctrina si practica crestina.

Atunci cand Bisericile Lutherane practica in mod deschis Sfanta Cina, permitand accesul la trupul si sangele Domnului pentru oricare persoana indiferent de denominatia din care face parte sau indiferent daca se cunoaste sau nu ce fel de viata traieste persoana respectiva, in mod practic este distrusa orice forma de exercitare a disciplinei bisericesti. Acest lucru este deosebit de important deoarece o Biserica Lutherana Confesionala considera faptul ca rolul Bisericii nu este doar acela de a tine liturghia, de a predica si de a efectua anumite ritualuri, ci, rolul Bisericii este inclusiv acela de a se ocupa de ingrijirea spirituala a persoanelor pe care Dumnezeu le-a pus in turma Bisericii respective. Veti observa cu foarte mare usurita ca Bisericile care practica o comuniune deschisa a Sfintei Cine, cu foarte mici exceptii, sunt Bisericii care nu se implica deloc in a construi viata spirituala a membrilor ei ci sunt Biserici nepasatoare cu privire la credinta si stilul de viata pe care il au membrii ei.

Pe de alta parte, macar in cateva randuri, vom mai aborda o practica pe care Bisericile Lutherane Confesionale o condamna. In prezent, exista crestini care se declara ca fiind confesionali dar care participa la Sfanta Impartasanie in cadrul unor Biserici care predica si traiesc valori care sunt in contradictie doctrinara cu pozitia confesionala. Fie ca vorbim depre impartasirea in cadrul unor Biserici Liberale sau mai grav, crestini declarati confesionali care se impartasesc in cadrul unor Biserici care fac parte din denominatii diferite. Tinand cont ca Sfanta Cina reprezinta una dintre cele mai profunde partasii a Bisericii, tinand cont de faptul ca Sfanta Cina reprezinta o marturie comuna a participantilor cu privire la o comuniune dogmatica si, deasemenea, in ceea ce priveste practicarea a credintei, Bisericile Lutherane Confesionale condamna acest tip de comuniune intre crestinii declarati confesionali si Bisericii aflate in disonanta doctrinara cu acestia.

Pe baza Sfintelor Scripturi. Bisericile Lutherane Confesionale continua sa practice o comuniune care a caracterizat Biserica Sfintilor Apostoli, o practica biblica care reprezinta o oportunitate de bucurie si unitate pentru Biserica lui Cristos. Bisericile Lutherane Confesionale practica comuniunea inchisa convinse de faptul ca acest lucru il cere insusi Dumnezeu care a facut ca Biserica sa fie unita in credinta si traire prin insusi trupul si sangele Sau. Trebuie neaparat sa remarcam faptul ca acest timp de comuniune inchisa nu reprezinta o practica exclusiv intalnita in cadrul Bisericilor Lutherane Confesionale. Sunt multe Biserici Crestine astazi care practica la randul lor comuniunea inchisa la Sfanta Cina. Vorbim despre Biserici Romano-Catolice, Biserici Ortodoxe, Biserici Adventiste de Ziua a Saptea, foarte multe dintre Bisericile Baptiste si cele Penticostale dar si o parte dintre Bisericile Presbiteriene. Acest lucru intareste si mai mult eroarea in care se afla Bisericile Crestine care practica o impartasanie deschisa fie ca este vorba despre Biserici cunoscute sau declarate ca fiind liberale fie ca este vorba despre Bisericii care sustin ca ar fi confesionale cu toate ca aproba astfel de practici.

            Un articol de Sorin H. Trifa