„Noi toți credem într-un singur Dumnezeu adevărat, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt", acesta este marturisirea Crezului Apostolic si crezul Bisericii noastre, crez pe care noi, crestinii lutherani, il recitam sau cantam la fiecare inchinare. Acest crez nu este doar un imn al Bisericii lui Cristos ci reprezinta un crez ecumenic, sau universal, un crez pe care toti crestinii din toate timpurile l-au marturisit pentru asi arata apartenenta la credinta in Isus Cristos. Nu a existat nici un copil al lui Dumnezeu cu adevarat, de-a lungul ultimilor doua mii de ani, care sa nu fi marturisit din toata inima ceea ce Crezul Apostolic afirma, adica existenta unui Dumnezeu trinitar, Tatal care l-a trimis pe Fiul Sau pentru a fi Mantuitorul nostru si Duhul Sfant care il marturiseste pe Cristos in Sfanta Scriptura, purtand mesajul mantuirii lui Dumnezeu.

Dumnezeul crestinilor este un Dumnezeu etern in trei coeterne si coegale persoane despre care Sfanta Scriptura afirma ca „oricine tăgăduieşte pe Fiul n-are pe Tatăl. Oricine mărturiseşte pe Fiul are şi pe Tatăl” (1 Ioan 2:23), iar mai apoi afirma ca „pentru ca toţi să cinstească pe Fiul cum cinstesc pe Tatăl. Cine nu cinsteşte pe Fiul, nu cinsteşte pe Tatăl, care L-a trimis” (Ioan 5:23). Fiecare crestin crede intr-un singur Dumnezeu adevarat si marturiseste un singur Dumnezeu care este infinit si alaturi de care nu poate sa exista un alt Dumnezeu. Sfanta Scriptura afirma urmatoarele: „ascultă, Israele! Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn. Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu toată puterea ta” (Deut.6:4-5). Dumnezeul cel adevarat nu accepta ca omul sa se inchine altor dumnezeu, deoarece „toți dumnezeii neamurilor sunt idoli” (Psalmul 96:5). Orice surogat spiritual practicat in epoca moderna reprezinta o idolatrie inaintea lui Dumnezeu iar participarea crestinilor la astfel de practici religioase idolatre reprezinta o „împărtăşire cu dracii” (1 Cor.10:20) aceasta deoarece crestinismul afirma cu tarie ca "nu este decât un singur Dumnezeu" (1 Cor.8:4).

Asa cum afirmam, fiecare crestin autentic crede in Dumnezeu trinitar, Tatal, Fiul si Duhul Sfant, acest Dumnezeu fiind revelat in paginile Sfintelor Scripturi drept Dumnezeul care a creat totul prin Cuvantul Sau, iar Cuvantul era insusi Dumnezeu prin care toate „lucrurile au fost făcute prin El; şi nimic din ce a fost făcut, n-a fost făcut fără El.” (Ioan 1:3). Acest Cuvant „s-a făcut trup şi a locuit printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava Singurului născut din Tatăl” (Ioan 1:14). Acest Cuvant este Domnul nostru Isus Cristos, Dumnezeu adevarat, nascut din Tatal din vesnicie si, deasemenea, om adevarat nascut din Sfanta Fecioara Maria. In ceea ce priveste Duhul Sfant, el purcede de la Tatal si de la Fiul si este prezent in actul creatiunii, la infiintarea Bisericii lui Cristos si la atragerea la credinta a celor alesi inca din vesnicii.

Chiar daca o sa ni se spuna ca in Vechiul Testament nu apar evidente ale Sfintei Treimi, noi raspundem ca acest lucru nu este nici pe departe adevarat. In cartea Genezei citim, chiar in primul capitol faptul ca Dumnezeu a spus: „să facem om după chipul Nostru, după asemănarea Noastră” (Gen.1:26). Deasemenea, un pasaj destul de cunoscut este binecuvantarea trinitariana pronuntata la serviciul de inchinare al Bisericii lui Cristos: „Domnul să te binecuvânteze şi să te păzească! Domnul să-Şi înalţe faţa peste tine şi să-ţi dea pacea! Astfel să pună Numele Meu peste copiii lui Israel, şi Eu îi voi binecuvânta” (Num.6:24-26).

In Noul Testament doctrina despre Sfanta Treime este una explicita si il identifica pe unicul Dumnezeu in trei, distincte, inseparabile, coeterne si coegale persoane, Tatal, Fiul si Duhul Sfant. Aceast Dumnezeu triunic se manifesta evident in cazul Botezului Domnului nostru Isus Cristos. Dumnezeu Tatal vorbeste din ceruri, Fiul lui Dumnezeu intrupat se afla in apa Iordanului iar Duhul Sfant se pogoara peste El (vezi Matei 3:16-17). Mai tarziu, insusi Isus Cristos a poruncit Sfintilor Apostoli si ucenicilor sai sa boteze in numele Sfintei Treimi, mai precis "în numele Tatălui, și al Fiului, și al Sfântului Duh" (Mat.28:19), numind astfel, in mod direct, cele trei persoane ale Trinitatii. Binecuvantarea apostolica pe care o gasim in cea de A Doua Epistola adresata Bisericii din Corint spune: „harul Domnului Isus Cristos şi dragostea lui Dumnezeu, şi împărtăşirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toţi” (2Cor.13:14). Aici, Sfantul Apostol Pavel inverseaza ordinea doar pentru a arata egalitatea din sanul Sfintei Treimi. Crezul Athanasian, crez care face parte din marturisirea Bisericilor Evanghelice Lutherane si care este cuprins in Cartea Concordului (1580), afirma in modul cel mai clar invatatura crestina despre Sfanta Treime si declara chiar faptul ca oricine doreste sa fie mantuite trebuie sa creada in Dumnezeul Triunic (va incurajam sa cititi acest crez in intregime dand clik aici).

Distinctiile persoanelor din Sfanta Treime sunt insa definite si de catre Sfanta Scriptura dupa cum urmeaza. Dumnezeu Tatal in naste din vesnicii pe Fiul si Fiul este nascut de Tatal din vesnicie dupa cum ne spune psalmistul: „Domnul Mi-a zis: „Tu eşti Fiul Meu! Astăzi Te-am născut” (Psalmul 2:7). Duhul Sfant, care purcede de la Tatal si de la Fiul din eternitate. Desi unele versete lasa impresia ca Duhul Sfant purcede numai de la Tatal, asa cum sustin Bisericile Ortodoxe Rasaritene, mai precis acolo unde Mantuitorul spune: „când va veni Mângâietorul, pe care-L voi trimite de la Tatăl, adică Duhul adevărului, care purcede de la Tatăl, El va mărturisi despre Mine” (Ioan 15:26), exista totusi si versete care afirma faptul ca Duhul Sfant provine inclusiv de la Fiul, un exemplu fiind urmatorul: „voi însă nu mai sunteţi pământeşti, ci duhovniceşti, dacă Duhul lui Dumnezeu locuieşte în adevăr în voi. Dacă n-are cineva Duhul lui Cristos, nu este al Lui” (Gal.4:6). Vom lasa insa in asteptare acest subiect care face referire la purcederea Duhului Sfant deoarece ne dorim sa il abordam separat de acest articol.

Dovezile despre Sfanta Treime sunt suficiente in Sfanta Scriptura si, in consecinta, afirmam ca numai o persoana distanta fata de crestinism si adepta a invataturilor false sau ateiste poate sa nege aceste dovezi. Exista insa nu putine astfel de cazuri. De regula, dumnezeirea Tatalui nu este pusa la indoiala decat de catre atei. In lumea crestina exista un consens aproape general cu privire la Dumnezeu Tatal, "Tatăl Domnului nostru Isus Cristos" (Rom 15:6). Problemele apar in dreptul Fiului si al Duhului Sfant. Desi crestinii se inchina lui Isus Cristos in calitatea acestuia de Dumnezeu adevarat coegal si coetern cu Tatal, "Cristosul, care este mai presus de toate lucrurile, Dumnezeu binecuvântat în veci” (Romani 9:5), exista insa si pretinsi inchinatori ai Tatalui dar care neaga divinitatea Fiului lui Dumnezeu considerandu-l o creatura si afirmand ca a existat un timp cand Fiul nu a existat iar despre Duhul Sfant afirma ca este doar o forta manifestata de catre Dumnezeu (vezi Unitarienii si Martorii lui Iehova). Adevaratii crestini se inchina insa Dumnezeului Triunic, Tatal, Fiul si Duhul Sfant si, impreuna cu Crezul Athanasian, si noi afirmam ca toti aceia care doresc sa fie mantuiti trebuie sa creada si sa se inchine acestul atotputernic Dumnezeu Triunic.

            Un articol de Sorin H. Trifa