Închinarea Lutherană

De ce Domnul nostru ne aduna pentru închinare?

Cele mai prețioase daruri și comori pe care Domnul nostru Isus Cristos ni le dă sunt iertarea Lui, viața și mantuirea. Prin viața Lui nevinovata și prin suferințele amare și moartea indurata pe cruce, Cristos ne-a achitat si ne-a câștigat din păcat, din moarte și din robia diavolului. Prin Isus Cristos, toate păcatele lumii au fost plătite iar mânia lui Dumnezeu a fost stinsa. Cristos a împăcat întreaga lume cu Dumnezeu. Isus Cristos ne slujeste din nou și din nou, atunci cand Evanghelia Lui este proclamata, cand copiii Sai sunt botezați și cand Cuvântul Său este citit. El ne slujeste atunci cand ofera iertarea Lui tuturor penitenților. El ne serveste atunci cand ne dă trupul și sângele Său în pâinea și vinul cu care ne impartasim la Sfanta Euharistie. Acesta este modul în care Domnul nostru ne dă iertare, viață, iar mantuire. Deaceea, este o mare binecuvântare ca poporul lui Dumnezeu sa se adune si sa i se inchine Creatorului si Mantuitorului Sfant.

Ce se află în centrul inchinarii lutherane?

Inchinarea lutherana pune accentul exclusiv pe Isus Cristos, care este prezent pentru noi și impreuna cu noi prin intermediul Cuvantului predicat și prin intermediul Sfintelor Sacramente. Inchinarea lutherana este, prin urmare, un Cristo-centrica ci nu centrata pe om. Cand lutheranii se aduna pentru închinare, noi nu mediteaza la niste concepte abstracte si nici nu dezbat diferite principii de viata. Lutheranii nu vin la inchinare nici pentru amuzament sau buna dispozitie, sa se simta bine. Pentru un crestin lutheran, Cristos este viu și activ in Biserica Sa, asta deoarece El a promis să fie în Cuvântul Său și in Sfintele Sacramente. Isus Cristos, inainte de inaltarea Sa, a spus, "Iată, Eu sunt cu voi întotdeauna, pana la sfârșitul veacului" (Mat. 28:20). La inchinare, Cristos ne strange în jurul Cuvantului Sau si a Sfintelor sale Sacramente si, astfel, El împlinește, mereu si mereau, aceasta promisiune facuta la inaltarea Sa.

Care este modelul de bază al inchinarii lutherane?

Iată cum este descrisa inchinarea noastră luterana: „Domnul nostru vorbește și noi ascultam. Credinta care se naște din ascultarea Cuvantului lui Dumenezeu recunoaște darurile lui Cristos si ne ajuta sa le primim cu recunoștință și laudă [...] Noi ascultam ceea ce ne spune Dumnezeu iar noi repetam ceea ce este adevărat și sigur [...] Directia inchinarii noastre este de la Dumnezeu pentru noi și apoi de la noi înapoi la Dumnezeu. Dumnezeu ne dă darurile Sale iar noi le primi și il preamărim pe El. Noi ne intarim unul pe altul vorbindu-ne în psalmi, imnuri și cântări duhovnicești”

Ce intelegem prin "serviciu liturgic", „slujba de inchinare” sau „serviciu divin?

Din punct de vedere istoric, expresia folosită pentru a descrie inchinarea lutherana este „serviciul divin”. Acest lucru ne ajută să înțelegem daptul ca, in cadrul inchinarii lutherane pe primul plan se afla Dumnezeu caruia credinciosii ii aduc multumiri si laudă pentru tot ceea ce El a facut. Pentru credinciosii lutherani „serviciul divin” este un moment "sfânt", adică un timp cu totul special, pus deoparte pentru a fi petrecut cu Dumnezeu. Intradevar, in timpul inchinarii lutherane, credinciosii sunt adunati în prezența sfânta a atotputernicului Dumnezeu, și astfel, ei au parte de un timp petrecut in "raiul de pe pământ", acest lucru fiind valabil deoarece Domnul nostru ne iartă păcatele și ofera viață in prezent și mântuirea veșnică, impreuna cu El, pentru totdeauna. Această înțelegere lutherana a „serviciul divin” explică de ce mulți dintre aceia care se confruntă pentru prima data cu modul luteran de inchinare, il descriu ca fiind unul demn, respectuos și sacru.

Cum arata si cum suna inchinarea lutherana?

Bisericile Lutherane, si aici facem referire exclusiv la acele Biserici Lutherane conservatoare sau confesionale, folosesc o ordine aproape comuna, aceasta ordine liturgica fiind regasita în întreaga istorie a Bisericii atat din Germania cat si din alte zone ale lumii. Cele două părți principale ale „serviciul divin” lutheran sunt (1) proclamarea, sau predicarea, Cuvântului lui Dumnezeu, și (2) celebrarea Sfantului Sacrament al Euharistiei, cunoscut si sub denumirile de Sacramentul Sfintei Cine sau Sacramentul Altarului.

Intrand mai in detaliu, „serviciul divin” din în Biserica Luterană dispune, pe langa serviciu de predicare a Cuvântului si de administrare a Sacramentului Sfintei Cine, și de momente de rugăciune si cantari de lauda. Deasemenea, exista liturghii pentru „servicii divine” de utrenie și vecernie, adica servicii de inchinare zilnice, dimineața și seara.

În cadrul „serviciului divin” lutheran, pastorii pot cânta sau recita liturghia, in functie de posibilitati. Comunitatea lutheranilor, in timpul „serviciului divin” cântând imnuri, acesta fiind întotdeauna un semn distinctiv al inchinarii evanghelice luterane (acest aspect a fost, ulterior, imprimutat si de alte Bisericii Protestante care isi revendica originile in Reforma lui Martin Luther). Cele mai bune tradiții ale muzicii sacre, atât din Biserica Primara ca și din cea medievala, sunt îmbrățișate de catre Biserică Luterană Confesionala în închinare, cu un accent deosebit pe cântările comune în Biserică.

Pastorii lutherani continua sa poarte o îmbrăcăminte specială numită „vesmant”. Aceste articole speciale de îmbrăcăminte acoperă individualitatea omului și subliniaza atribuțiile sacre ale. De-a lungul Anului Bisericesc, exista o anumita ordine a lecturilor sfinte și a rugăciunilor, punandu-se accentul pe evenimentele majore din viața lui Isus Cristos și pe modul în care aceste evenimente ne afectează in prezent. Predicarea in Biserica Lutherana Confesionala, de obicei, se baza pe o prezentare clară a distinctiei dintre Lege și Evanghelia lui Dumnezeu. In timpul inchinarii, exista momente in care credinciosii lutherani stau asezati, momente in care stau ridicati si momente in care îngenuncheaza, in functie de diferite portiuni din cadrul din serviciului liturgic, prin aceste lucruri, ei exprimandu-si respectul și devotamentul față de Dumnezeu cel Atotputernic. Pastorii lutherani fac semnul crucii asupra credinciosilor, și credinciosii, la randul lor, isi pot face semnul crucii in diferite ocazii. Luteranismul a continuat să facă uz de frumoasa arta eclesiastica cum ar fi tablouri sau statui ale lui Isus Cristos, ale Sfintilor Apostoli sau alte figuri importante din Biblie sau din istoria Bisericii. In Bisericile Lutherane Confesionale veti găsi altare, lumânări, tablouri, statui, crucifixuri, diverse alte simboluri sfinte crestine, vitralii sau alte forme de artă sacra. Toate aceste ofera frumusețe, demnitate și respect serviciului de inchinare. Ele ne ajuta să ne concentrăm atenția asupra lui Cristos și asupra darurilor sale pentru noi. Foarte multe dintre Bisericile Luterane Confesionale sunt decorate minuțios și bogat ornamentate. Altele sunt mai stricte din acest punct de vedere evitand decorurile. Lutheranismul face nici o norma din astfel de lucruri, Bisericile Lutherane Confesionale avand libertatea de a se folosi, dupa propria lor bucurie, tot felul de lucrări de artă reverentioase pentru a glorifica și lauda pe Dumnezeu.

Cum se reflecta inchinarea Bisericii Lutherane Confesionale in teologia luterană?

Forma de inchinare a unei Biserici, de cele mai multe ori, reprezinta o reflectare a ceea ce Biserica respectiva crede, învață și mărturisește. Pentru o Biserica Lutherana Confesională este foarte dificil să-și păstreze integritatea teologica în conditiile in care ar îmbrățișa stiluri non-lutherane de inchinare. Este foarte important să ne amintim că Dr. Martin Luther a încercat să reformeze ci nu sa reinventeze Biserica și închinarea ei. Martin Luther știa că Evanghelia trebuie sa fie inima și centrul serviciului de inchinare. Reformatorul german a schimbat doar ceea ce era in contradictie sau mult diminuat fata de ceea ce afirma Evanghelia lui Cristos. Martin Luther nu s-a indepartat de practicile de inchinare istorice și ceremonii Bisericii Crestine.

Inchinarea lutherana confesionala este in conformitate cu traditia germana?

Uneori auzim concluzia că, din cauza faptului ca Reforma Lutherana a început în Germania, inchinarea luterana trebuie, prin urmare, să fie una de traditie germana. Aceasta este, din pacate, o neînțelegere foarte frecventa. Trebuie inteles faptul ca liturgica lutherana, de-a lungul istoriei, a inclus imnuri și diverse formule de inchinare care isi au originea în liturgica creștină timpurie și chiar, mai departe, in inchinarea evreiesca desfasurata in Sinagogă. De aceea, inchinarea liturgica lutherană își are rădăcinile în mii de ani de traditie crestina si reflectă contribuțiile multor grupari etnice crestine din Africa, Asia, Orientul Mijlociu, comunitati din Spania, Grecia, Italia, Franta, Germania si chiar America. In consecinta, putem sa afirmam cu totala siguranta ca inchinarea liturgica a Bisericii Evanghelice Lutherane nu este, la origini, in conformitate cu traditia germana ci doar, sigur ca da, a adoptat si elemente care tin, intr-o oarecare masura, de traditia crestina germana.

In concluzie

Așa cum ne gasim adunati de catre Domnul nostru pentru a ne închina, in mijlocul unei societati moderne, ne dăm seama că suntem uniti in inchinarea nostru impreuna cu îngerii, arhanghelii și toate fiintele ceresti care s-au adunat în fața Mielului, la scaunul Lui de domnie și i se închină Lui necontenit. Domnul nostru ne adună pentru închinare duminică după duminică, si astfel, noi, credinciosii evanghelici lutherani, ne alăturăm fiintelor ceresti în al lăuda pe bunul și milostivul nostru Dumnezeu. Astfel, sfinți de pe pământ și sfinții din cer Îl laudă, de la primul și pana la ultimul, i se inchina lui Dumnezeu, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, un singur Dumnezeu."A Celui care șade pe scaunul de domnie și a Mielului, fie binecuvântarea și cinstea și slava și puterea în vecii vecilor!” (Apocalipsa 5:13).