Care este numele nostru?

Data postării: 10.07.2015 08:44:34

Har și pace de la Tatal nostru si de la Domnul nostru Isus Cristos.

Textul pentru predica din aceasta saptamana este din Evanghelia Sfantului Marcu 6: 14-17

Împăratul Irod a auzit vorbindu-se despre Isus, al cărui Nume ajunsese vestit; şi a zis: „Ioan Botezătorul a înviat din morţi, şi de aceea lucrează aceste puteri prin El.” Alţii ziceau: „Este Ilie.” Iar alţii ziceau: „Este un proroc ca unul din proroci.” Dar Irod, când a auzit lucrul acesta, zicea: „Ioan acela, căruia i-am tăiat capul, a înviat din morţi.” Căci Irod însuşi trimisese să prindă pe Ioan şi-l legase în temniţă, din pricina Irodiadei, nevasta fratelui său Filip, pentru că o luase de nevastă. Şi Ioan zicea lui Irod: „Nu-ţi este îngăduit să ţii pe nevasta fratelui tău!” Irodiada avea necaz pe Ioan şi voia să-l omoare. Dar nu putea, căci Irod se temea de Ioan, fiindcă îl ştia om neprihănit şi sfânt; îl ocrotea şi, când îl auzea, de multe ori stătea în cumpănă, neştiind ce să facă; şi-l asculta cu plăcere. Totuşi a venit o zi cu bun prilej, când Irod îşi prăznuia ziua naşterii şi a dat un ospăţ boierilor săi, mai marilor oştii şi fruntaşilor Galileii. Fata Irodiadei a intrat la ospăţ, a jucat şi a plăcut lui Irod şi oaspeţilor lui. Împăratul a zis fetei: „Cere-mi orice vrei, şi-ţi voi da.” Apoi a adăugat cu jurământ: „Orice-mi vei cere, îţi voi da, fie şi jumătate din împărăţia mea.” Fata a ieşit afară şi a zis mamei sale: „Ce să cer?” Şi mama sa i-a răspuns: „Capul lui Ioan Botezătorul.” Ea s-a grăbit să vină îndată la împărat şi i-a făcut următoarea cerere: „Vreau să-mi dai îndată, într-o farfurie, capul lui Ioan Botezătorul.” Împăratul s-a întristat foarte mult; dar, din pricina jurămintelor sale şi din pricina oaspeţilor, n-a vrut să zică nu. A trimis îndată un ostaş de pază, cu porunca de a aduce capul lui Ioan Botezătorul. Ostaşul de pază s-a dus şi a tăiat capul lui Ioan în temniţă

Exista in aceasta lume o serie de nume care, atunci cand sunt rostite, trezesc in mintea oamenilor sentimente de teroare, moarte si distrugere. Voi expune doar cateva dintre acestea: Nero, Caligula, Hitler, Stalin, Bin Laden. Cand auzi astfel de nume nu poti sa nu te gandesti decat la niste oameni „extrem de rai” si la lucrurile ingrozitoare pe care acestia le-au facut. Dar, pe langa aceste personaje, Sfanta Scriptura ne vorbeste si de o alta serie de oameni care sunt asociati cu imaginea raului, vezi pe Cain, Iuda Iscarioteanu sau imparateasa Isabela. Putini sunt crestinii care ar fi dispusi sa le puna copiiilor sai astfel de nume. In consonanta cu cele spuse mai sus, pot sa afirm ca putini sunt si parintii care si-ar pune fiilor lor numele de Irod...

Regele Irod, doar o simpla pronuntare a acestui nume ne trezente in minte imagini legate de moarte, violenta si rautate, si acest lucru este valabil chiar daca in Noul Testament intalnim mai multe persoane care au purtat numele acesta. Irod cel Mare, Irod Antipa, Irod Agripa, Irod Archilaus, practic nu conteaza despre care Irod discutam efectiv, toate aceste persoane sunt asociate cu imaginea despre rau. Fiecare dintre ei au fost implicati in evenimente sangeroase, oribile, fie ca vorbim despre propriile lor familii, represalii politice si sociale pline de ferocitate, uciderea Sfantului Ioan Botezatorul, crucificarea Domnului nostru Isus Cristos sau prigonirea sangeroasa a crestinilor din primul secol. Toate aceste fapte oribile sunt asociate cu numele „Irod”.

Si totusi, Sfantul Evanghelist Marcu ne ofera o imagine aparte a Regelui Irog Antipa. Citim faptul ca acest Irod s-a bucurat de predicarea Sfantului Ioan Botezatorul. El nu aplica in viata lui ceea ce premergatorul Domnului nostru invata dar il asculta cu bucurie. Regele Irod Agripa cunoastea si era constient de faptul ca Sfantul Ioan Botezatorul erta un om drept. Acest Irod avea un loc special in inima lui pentru acest predicator special. Din acest motiv, dupa arestarea Sfantului Ioan Botezatorul, Irod a cautat sa il tina in siguranta in temnita, departe de dorinta sotiei sale de al tortura si de al ucide. Este posibil ca predicarea Cuvantului lui Dumenzeu sa fi avut efect asupra inimiii acestui conducator. Si totusi, in foarte scurt timp, ceva grav avea sa se intample in sufletul lui Irod Agripa...

Regele Irod avea o pasiune pentru petreceri si pentru consumul de bauturi „ametitoarea”. In timpul unei astfel de petreceri, in care Irod s-a desfatat in consumul de alcool, ratiunea lui a fost inecata si astfel, depasit de emotiile betiei, el a inceput sa isi priveasca in mod senzual propria fiica in timp ce aceasta dansa seducător pentru el. Acest dans „special” al tinerei nu era unul la voia intamplarii. Totul facea parte dintr-un scenariu diabolic menit sa supuna vointa regelui. Cu vointa ingenuncheata, Regele Irod Agripa i-a promis tinerei fete ca ii va face orice favoare va dori, inclusiv aceea de ai da jumatate din imparatia sa. La sfatul mamei sale, tanara, plina de curaj, a cerut, in auzul tuturor celor prezenti, ca regele sa ii oferere capul Sfantului Ioan Botezatorul. Povestea se termina tragic atat pentru Sfantul Ioan Botezatorul, dar, putem sa spunem ca si pentru Irod...

Din acest moment, absolut orice forma de empatie pentru Irod Agripa a disparut. Omul acesta a devenit un personaj „extrem de rau” si nimeni nu mai are puterea de ai arata compasiune. Totuși, vreau să împărtășesc cu voi ceva foarte interesant despre acesta expresie "extrem de rău" asa cum este ea in limba greaca. Aceasta expresie este regasita doar de doua ori in toata Sfanta Scriptura. O prima uzare este atunci cand Sfanta Scriptura ne vorbeste despre parea de rau a tanarului bogat caruia Isus Cristos i-a cerut sa vanda tot ce are si sa imparta banii celor saraci iar mai apoi sa isi urmeze Mantuitorul iar o a doua uzare este atunci cand Sfanta Scriptura ne vorbeste despre suferinta lui Isus Cristos in gradina Ghetsimani.

Asi vrea sa va pun in fata unor intrebari. Cati dintre voi, astazi, simtiti compasiune pentru tanarul bogat? Nu va cer sa ii tolerati necredinta si nesupunerea fata de chemarea lui Cristos, ci va intreb doar daca aveti mila pentru el. Cati dintre voi va puneti, astazi, in locul lui Irod Agripa? Cati dintre noi cochetam cu inclinatiile noastre pacatoase in ciuda faptului ca apreciem si ascultam cu drag Cuvantul lui Dumnezeu? Cati dintre noi ne confruntam cu lupta pentru loialitate fata de lumea pacatului sau fata de Dumnezeul nostru? Lupta dintre ascultarea fata de propriile noastre dorinte sau fata de voia lui Dumenzeu. Cat de importanta este „popularitatea” noastra in comparatie cu ascultarea de Dumenzeu? De cate ori, pierduti in pasiunile noastre lumesti, nu am dat cu piciorul sfinteniei cerute de Dumnezeu doar pentru ca ne-am lasat condusi de propriile noastre patimi?

De foarte multe ori, faptele noastre sunt la fel de „extrem de rele” ca cele ale lui Irod. Nu ne place doloc sa recunoastem acest fapt si nici nu ne place sa recunoastem ca suntem pacatosi. Cel mai greu este insa sa admitem faptul ca si numele noastre fac parte din galeria acelor nume care sunt asociate cu raul si cu pacatul... Irod, Hitler, Osama, Cain, Iuda, Izabela și orice alt copil al lui Adam, asta deoarece Sfanta Scriptura ne spune ca toți am păcătuit și plata păcatului este moartea. Acesta este adevarul...

Mesajul Sfintei Evanghelii pe care doresc sa il împărtășesc cu voi cu aceasta ocazie este ca fiecare dintre noi suntem fiii lui Adam in ceea ce priveste pacatul. Pacatul este pacat si acesta este un lucru oribil in ochii lui Dumenzeu. Aceasta nu este insa o veste deloc buna! Mesajul Sfintei Evanghelii contine, spre slava lui Dumnezeu, si vestea cea buna. Desi suntem fiii lui Adam in ceea ce priveste pacatul, noi suntem fiii lui Dumnezeu in ceea ce priveste justificarea in Cristos. Dumnezeu insusi a purtat vina pacatului nostru si pedeapsa legii cu privire la pacat. Cristos a murit pe cruce pentru noi. Fiul lui Dumnezeu s-a intrupat intr-un trup identic cu cel al nostru, aceleasi oase, aceeasi carne, acelasi sange dar fara sa fi comis pacat. In aceasta conditie El a preluat pacatele noastre si a suferit pedeapsa lui Dumenzeu pentru fiecare dintre aceste pacate. Astfel, noi suntem fiii lui Dumnezeu in ceea ce priveste justificarea in Cristos.

Spre slava lui Dumnezeu, vestea cea buna nu se limiteaza insa doar la atat. Mantuirea noastra este una completa. Isus Cristos a suferit si a murit pentru pacatele noastre. El a inviat in gloria lui Dumnezeu si astfel, lucrarea de mantuire s-a terminat. Victoria lui Cristos este pusa de catre Dumnezeu in dreptul nostru. Dumnezeu vine la noi in Sfantul Botez si ne aduce cununa vietii, iertarea pacatelor si viata vesnica, El spala in apa Botezului numele nostru si il scoate de pe lista infamiei.

Gândește-te, pentru un moment, la faptul ca ești un copil al lui Dumnezeu. Numele lui Cristos este in dreptul tau, un nume care nu isi va pierde stralucirea. In numele lui Isus toti oamenii se va pleca intr-un final.

Când Dumnezeu se uită la noi, El nu il mai vede pe Adam ci il vede pe Cristos. El ne vede imbracati cu haina albă a neprihănirii perfecte in Cristos, o haină care a fost spălată în sângele Mielului neprihănit al lui Dumnezeu. Acest sange poarta pentru noi iertarea lui Dumenzeu, biruința Sa asupra păcatului, asupra morții și a mormântului. Cristos ne cheamă pe nume „veniţi la Mine, toţi cei trudiţi şi împovăraţi, şi Eu vă voi da odihnă. Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi de la Mine, căci Eu sunt blând şi smerit cu inima; şi veţi găsi odihnă pentru sufletele voastre. Căci jugul Meu este bun şi sarcina Mea este uşoară”(Matei 11:28-30). La fel ne cheama Domnul nostru si la impartasirea cu Sfintele Sacramente: „Luaţi, mâncaţi; acesta este trupul Meu […] beţi dintru acesta toţi, căci acesta este sângele Meu, sângele legământului celui nou, care se varsă pentru mulţi, spre iertarea păcatelor" (Matei 26:26-28 extras).

Bucurați-vă în pace, toti cei care ati fost botezati și a răscumpărati in Cristos. Bucurați-vă în pace, pentru că acum purtati numele lui Cristos. În ochii lui Dumnezeu sunteți copiii mantuirii și acest lucru este sunt singurul care conteaza cu adevarat in aceasta viata.

Fie ca pacea lui Dumnezeu, care întrece orice pricepere, sa va păzeasca inimile şi gândurile în Cristos Isus pentru viața veșnică.

Amin