Despre inchinarea lutherana

Data postării: 19.01.2015 15:35:48

Lumea moderna se caracterizeaza de un dinamism extraordinar. Lumea se schimba de la un an la altul. Oportunitatile si provocarile devin din ce in ce mai dinamice inclusiv pentru cei care il urmeaza pe Dumnezeu. Nici Biserica Evanghelica Lutherana nu este ferita de aceste tendinte moderne. Multi dintre lutherani sunt atrasi in tumultumul acestui mileniu si sunt, nu de putine ori, dispusi sa afirme ca Biserica Evanghelica Lutherana trebuie sa urmeze „tendintele”. Modernismul cuprinde serviciile de inchinare a multor Biserici crestine si, prin vocea unor oameni care se simt atrasi de „inchinarea moderna” si Bisericile Evanghelice Lutherane sunt puse sub presiune pentru a trece la un astfel de tip de inchinare. Lucrarea de fata reprezinta o apologie a inchinarii liturgice a Bisericii Evanghelice Lutherane sustinand valorile inchinarii istorice a Bisericilor noastre si militand pentru pastrarea lor in ciuda tendintelor acestei lumi.

Scopul principal al inchinarii luterane este de a primi Cuvantul lui Dumnezeu si Sfintele Sacramente.

Dacă ar fi să întrebi majoritatea oamenilor despre ceea ce reprezinta inchinarea s-ar putea primii urmatoarele raspunsuri: "inchinarea consta in al lauda pe Domnul", "inchinarea este ceea ce ființele umane fac să-și exprime mulțumirile lor lui Dumnezeu", "inchinarea inseamna a merge la Biserică" sau ceva de genul asta. Deși există cate ceva adevărat in fiecare dintre aceste răspunsuri, ele nu descriu în mod adecvat, care este scopul principal al inchinarii lutherane.

Noi luterani avem o perspectivă unică asupra inchinarii. Știm că Cuvântul lui Dumnezeu și Sfintele Taine sunt darurile lui Dumnezeu pentru noi. Acestea sunt instrumentele pe care Duhul Sfânt folosește pentru a ne da iertarea pacatelor, viață și mântuire. Scopul principal al inchinarii luterane este de a intra in contact cu aceste daruri oferite omului de catre Dumnezeu.

Lutheranii confesionali explica acest adevăr, după cum urmează: "Serviciul și închinarea Evanghelica consta in a primi lucruri bune de la Dumnezeu" (Apologia Mărturisirii de la Augsburg, Articolul IV.310).

Nu sunt sigur dacă am subliniat în mod adecvat acest adevăr deoasebit de important. Dumnezeu ne dă darurile Sale iar noi le primim. Acesta este scopul principal al inchinarii luterane. El faceacest lucru atunci cand Evanghelia este proclamata, cand Cuvântul este citit, atunci cand iertarea lui este anunțata și păcătoși sunt absolviți și atunci cand noi primim trupul și sângele Domnului nostru în Sfânta Cina. În aceste moduri minunate Dumnezeu este prezent cu noi, poporul Său, ne atrage la sine și să ne ofera ceea ce noi avem nevoie atât de mult: mila, iertare, iubire, bucurie, pace, putere și confort! Scopul inchinarii lutherane, prin urmare, trebuie să fea adunarea copiilor lui Dumnezeu în jurul darurile Sale minunate.

Închinarea luterana este centrata pe Cristos

Avand in vedere ca scopul principal al inchinarii lutherane este acela de a primi darurile lui Dumnezeu, rezultă că închinarea lutherana este centrată pe Cristos. Obiectivul nostru este Cristos și lucrarea Sa, de aceea in inchinarea lutherana punctul central este Cristos ci nu omul. Prin urmare, inchinarea luterana este întotdeauna cristocentrica (centrata pe Cristos) și nuantropocentrică (centrata pe om).

Faptul ca inchinarea lutherana este centrata pe Cristos, acest lucru are un impact direct asupra orcarui alt aspect al serviciilor noastre de închinare. Ascultm Cuvântul lui Dumnezeu, citit șipredicat. Imnurile cântate în Bisericile noastre ii dau lui Dumnezeu toata gloria, onoarea și lauda. Ne petrecem o mare parte din timpul dedicat inchinarii cântând lui Isus Cristos și mai puținvorbind despre propriile noastre experiențe. Cu accentul pe Cristos, observăm că, inclusiv arta din Bisericile Evanghelice Lutherane descriu evenimentele din viață și lucrarea Domnului nostru, catși marile evenimente ale istoriei poporului lui Dumnezeu. Inchinarea luterana indreapta ochii noștrii spre crucea lui Isus Cristos pentru că acolo Domnul Universului a suferit și a murit pentru păcatele noastre. Inchinarea luterana il arată pe Domnul Isus Cristos inviat care trăiește și domnește pe veșnicie și ne promite viața veșnică. Fiind centrata pe Cristos, inchinarea luterana ridicainimile și mințile noastre pentru lucrurile lui Dumnezeu și ne ajută să înțelegem locul nostru în Împărăția lui Cristos.

Când spunem ca inchinarea luterană este centrată pe Cristos nu afirmam ca acest lucru inseamna că cei care se adună pentru închinare sunt doar blocuri de piatră. Inchinarea noastra se concentrează pe Cristos, care este prezent pentru noi și cu noi în Cuvântul Său și in Sfintele Sacramente. Dumnezeu este cu adevarat printre noi

Inchinarea luterana nu reprezinta o sesiune de terapie. Dumnezeu este cel care ne adună pentru închinare în jurul darurilor sale. El se da noua prin Cuvânt și prin Sfintele Sacrament. Ne închinam Celui care este cu noi prin predicarea Cuvântului. Ne închinam Celui care este prezent fizic în pâinea și vinul de Sfânta Cina. El ne-a promis: "Eu voi fi mereu cu voi". În serviciul de inchinare evanghelic lutheran El împlinește această promisiune minunată. El este viu și lucrător printre noi, chiar aici, chiar acum, pentru ca El a promis să fie cu noi în Cuvantul sau și in Sfanta Cina. Prin urmare, este important să remarcam ca in inchinarea evanghelica lutherana în timp ce obiectivul nostru este centrat pe Cristos, accentul lui Dumneeu este mereu pus pe noi! Mulțumirifie aduse lui Dumnezeu că acest lucru este adevărat!

Închinarea luterana este o reflectare a teologiei lutherane

Modul in care o parohia isi conduce serviciul de inchinare reprezinta o reflectare a principiilor sale teologice. Prin urmare, inchinarea luteran trebuie să fie întotdeauna o reflectare clară ateologie lutherane. Acesta este un punct foarte important.

Când Martin Luther a făcut lucrarea lui Dumnezeu de reformare a Bisericii, el nu a renuntat la închinarea liturgică istorica al Bisericii. Reformele sale au fost caracterizate de precauție șiatenție. Martin Luther a preluat inchinarea liturgica a Bisericii dar a îndepărtat erorile romano-catolice care fusesera strecurate în ea. El a adus Evanghelia în prim-plan și a scăpat de tot ceea ce era in conflict cu Evanghelia. Martin Luther nu a renuntat la liturghia istorica a Bisericii. Preocupare Luther a fost ca Evanghelia sa predomine și să fie în centrul inchinarii luterane. Spre deosebire de alți reformatori din Secolul al XVI-lea, Martin Luther nu a considerat că cel mai bun mod de a promova Evanghelia în Biserică era prin tăierea legăturii dintre Bisericii si practicile sale istoriceliturgice. Martin Luther a recunoscut marea valoare a inchinarii liturgice a Bisericii.

Deși este foarte adevărat că putem să pastram ceea ce este bun din traditiile crestine, inchinarea luterana reflectă tiparele istorice liturgice ale Bisericii asa cum au fost ele cunoscute de mii de ani. Uneori oamenii spun că, din cauza ca Reforma a avut loc în Germania, inchinarea luterana este una germana. Acest lucru este complet neadevărat. Inchinarea luterana este în conformitatecu închinarea istorica a Bisericii din vechime., trebuie insa să recunoaștem că închinarea lutherana poate sa reflecte tradiții care sunt specifice pentru Africa, Asia de Est, Grecia, Italia, Franta, Romania, Germană și așa mai departe. Din punct de vedere istoric, inchinarea creștina este înrădăcinată în mii de ani de tradiție și reflectă contribuțiile multor grupuri etnice. În acest fel, inchinarea luterana transcende cultura contemporană și nu este leagă de nicio cultură anume.

Am afirmat faptul ca inchinarea lutherana trebuie să reflecte întotdeauna teologie luterană. Ce înseamnă acest lucru pentru modul nostru de închinare? Aceasta înseamnă că vom renunta lacomorile tradiției liturgice creștine, deoarece noi recunoaștem că acestea sunt forme bune care transcend timpul și cultură. Deoarece inchinarea luterana reflectă teologia luterană, observăm unaccent puternic pe proclamarea Cuvântului lui Dumnezeu, atât în formă vorbită cat si in forma cantata. Observăm un accent mare pus pe prezența Domnului nostru în Sfintele Sacramente, in mod deosebit pe Sfanta Cina. Inchinarea luterana este modelată de convingerea noastră fermă că Dumnezeu Duhul Sfânt este prezent și activ în Cuvant și in Sacrament, lucrand incotinuu la reinoirea poporului lui Dumnezeu.

Dar să examinăm, pentru un minut, reversul acestei idei. Dacă inchinarea luterana este o reflectare a teologiei luterane, ce credeti ca ar fi aceasta daca ar deveni asemanatoare cu ceea ce s-ar putea găsi într-o Biserică Baptistă, o Biserică Penticostală, sau orcare Biserica Evanghelică Nonconfesionala? Credeți că este rezonabil să sa presupunem că dacă luterani s-ar închina ca baptiști in scurt timp aceastia ar putea sa incepa sa creada ceea ce cred baptistii? Sau dacă luterani ar incepe sa se închine precum Charismaticii, cât timp va dura pana cand vor îmbrățișa doctrina și practicilemișcării charismaticăe? Dar daca luterani isi recunosc rădăcinile și cunosc motivul pentru care se închina in modul într-un mod liturgic acest lucru ii va face sa si doreasca să rămână cu acel modelde bază de inchinare deoarece închinarea lutherana autentica este o reflectare a teologiei luterane.

Închinarea luterana este caracterizata de respect și demnitate

Bazandu-ne pe primele trei teze, este important acum să spunem că închinarea luterana trebuie să fie caracterizate prin respect și demnitate. Orice fel de alta inchinare ii privează pe oameni de posibilitatea de asi concentra gândurile pe Isus Cristos. Un sentiment de respect plin de teamă și demnitate trebuie să pătrundă slujbele lutherane de închinare. Serviciile de închinare luterane ar trebui să fie cunoscute drept evenimente cu adevărat sacre, marcate de un profund sentiment de sfințenie și măreția ale lui Dumnezeu. Trebuie să realizăm că atunci când participam la slujba de închinare, lucrurile cu adevărat sfinte sunt inaintea noastra. Dumnezeu este cu noi! El este prezent printre noi prin Cuvântul și Sacramente. Acestea sunt probleme foarte serioase!

Inchinarea Lutheran transcende cultura

Este foarte tentant pentru Biserica Creștină sa se implice în aspectele care tin de cultura prezenta. Trebuie insă sa recunoaștem că închinarea luterana transcende cultură. Nu spun că bisericaeste o "evadare" din lume. Acest lucru nu se poate întâmpla. Spun că slujbele noastre de închinare trebuie să ne ajute să vedem în mod clar că atunci când ne-am aduna ca poporul lui Dumnezeu noi am ieșit din propriile noastre opinii și capricii și ne-am mutat în lumea lui Dumnezeu.

Trebuie să avem mare grijă pentru ca în practicile noastre de închinare sa nu permitem ca Biserica noastră să fie prinsa în cele mai noi tendinte care vin din cultura noastra seculara. De asemenea, trebuie să avem grijă că ceea ce facem în închinare sa comunice intrutotul adevărurile lui Dumnezeu pentru poporul lui Dumnezeu de astăzi. Trebuie să ne amintim că slujbele noastrede închinare nu sunt doar un mod in plus in care oamenii se pot amuzat sau distra. Noi suntem adunati de catre Dumnezeu pentru a primi darurile Lui, să ascultam Cuvântul Său si sa il aplicam inviețile noastre. În cazul în care slujbele noastre de închinare deveni doar un pic diferit de ceea ce am putea experimenta la un concert muzical vibrant sau la un eveniment sportiv interesant, nu amratat oare scopul pentru care venim la Biserica? Acesta este motivul pentru care închinare din Biserica Evanghelica Lutherana s-a dezvoltat lent și treptat, de-a lungul secolelor și pentru care, de lacultură la cultură, există diferențe în stilul muzical dar nu unele radicale astfel incat slujba de inchinare, in sinea ei, sa fie una diferita.

Inchinarea luterana caută să intareasca poporul lui Cristos

În multe dintre Bisericile zilelor noastre există un punct de reală de tensiune între oameni bine intenționați care au opinii diferite despre închinare. Dar, in acelasi timp, noi recunoaștem căcea mai mare provocare a Bisercii este nevoie de cateheză. Mulți dintre cei din parohiile noastre nu au avut o bună ocazie de a studia aspecte care tin de inchinarea lutherana. Este destul de periculos când o parohie are un format de slujba de inchinare pe care nu o intelege, nu ii cunoaste semnificatiile. Ignoranța despre inchinarea liturgica este un un pericol mare pentru Biserica lui Cristos. Deaceea, trebuie să fim foarte răbdătoari in lucrarea cu oameni pentru ai ajuta să aprecieze marea moștenire liturgică a Bisericii Evanghelice Luterane.

În această privință, în scopul de a edifica poporul lui Cristos care se aduna pentru închinare, trebuie să avem mare grijă să nu se efectueze liturghia într-o manieră rece și lipsita de viață. Pur și simplu "merge ca la carte" fără o prezentare de calitate, astfel incat liturghia sa fie un ceremonial plictisitor pentru credinciosi. Nimic nu poate fi mai rău pentru Biserica Lui Cristos decatscaderea aprecierii pentru slujba de închinare. Din acet motiv, slujbele de inchinare evanghelice lutherane trebuie să fie bine făcute. Preotii trebuie să fie familiarizat cu părțile care le revin dinliturghiei. Organiștii trebuie să fie bine pregatiti pentru partile muzicale. Tot ce facem în slujbele noastre de închinare este ca o reflectare a iubirii noastre pentru Dumnezeu și un răspuns la darurileextraordinare pe care El ni le dă în cadrul slujbei de închinare. Un serviciu liturgic bine făcut este cu adevărat o experiență plină de bucurie și edificatoare pentru credinciosi. O slujba de inchinareprost realizata, pe de altă parte, diminuează bucuria și zidirea poporului sfânt al lui Cristos.

Concluzie

Aș vrea să reamintesc tuturor celor care afirma ca sunt evanghelici lutherani că Biserica Evanghelica Lutherana nu este Biserica noastră ci aceasta este Biserica lui Cristos. El este și va fi întotdeauna capul Bisericii noastre. Darurile pe care El le dă Bisericii sunt darurile Sale. Acestea sunt Cuvântul Său si Sacramentele. Noi insine suntem poporul Său. El promite să facă ceea ceeste cel mai bine pentru noi. El va continua să ne vorbească și noi, prin harul Său, va continua să-L ascultam până în ziua in care il vom vedea față în față. Prin mila Sa, într-o zi ne vom alăturamultimii, de nenumarat, care sta înaintea tronului Său si i închină Lui zi și noapte. Acolo vom sta alături de îngerii si arhanghelii cântând laude Aceluia care este începutul și sfârșitul, primul șiultimul, alfa și omega. Dumnezeu să ne binecuvânteze pe toți din belșug!

Un articol de Sorin H. Trifa