Sfanta Fecioara Maria si sarbatoarea Adventului

Data postării: 02.12.2015 13:30:20

Privind catre locul pe care Sfanta Fecioara Maria il ocupa in teologia si spiritualitatea Bisericilor noastre protestante, fie ca vorbim despre cele istorice fie despre cele in mod eronat denumite in Romania ca fiind “neo-protestante, constatam ca acesta tanara din Nazareth este din ce in ce mai marginalizata si arareori amintita in predici, cantari sau in eseuri teologice. Stiu, si afirm in acelasi timp ca rolul pe care Sfanta Fecioara Maria il ocupa in spiritualitatea romano-catolica si cea ortodox-rasariteana este unul complet nefondat pe Sfintele Scripturi ci exclusiv pe elemente de traditie. Sfanta Scriptura nu o indica pe Sfanta Fecioara Maria ca fiind pe o pozitie de adorare, nu ne indeamna sa ii aducem rugaciunile noastre si nici nu ne spune faptul ca sperantele noastre ar putea sa fie in aceasta. Protestantii insa, probabil din dorinta de a anihila absolut tot ceea ce avea o tenta romano-catolica, au ales si au reusit ca, in decursul veacurilor, sa dilueze atat de mult invatatura crestina despre Maica Domnului incat astazi, in marea majoritate a Bisericilor Protestante, indiferent de denominatie, Fecioara abia daca este uneori amintita si chiar si atunci intr-un mod superficial. Sfanta Scriptura ne invata in mod evident un lucru istoric: Sfanta Fecioara Maria a fost Mama lui Dumnezeu, cu alte cuvinte, Dumnezeu s-a intrupat in pantecul acesteia. Dumnezeu Fiul a devenit om in Sfanta Fecioara Maria. Articolul care urmeaza, pe scurt, doreste sa scoata in evidenta un numar de patru argumente teologice bazate pe Sfanta Scriptura prin intermediul carora sa afirme ca Sfanta Fecioara Maria trebuie sa revina pe un loc de frunte in spiritualitatea protestanta si aceasta doctrina a Bisericii lui Cristos despre Mama lui Dumnezeu sa fie mai des predicata.

Primul, si poate cel mai important dintre aceste argumente, este acela ca Sfanta Fecioara Maria este mama lui Dumnezeu. Copilul pe care Sfanta Fecioara l-a purtat in pantecul ei este Fiul Tatalui Ceresc, Dumnezeu adevarat, etern si atotputernic. Trebuie sa afirmam faptul ca, desi se afla in forma unui embrion in pantecul Mamei sale, Isus Cristos impartasea natura divina a Tatalui Sa. In pantecul Sfintei Fecioare, Isus Cristos a fost pe deplin divin, la fel cum a fost pe deplin uman. El nu era un simplu embrion ci era Dumnezeu, Creatorul si Mantuitorul nostru. Acest lucru face ca Sfanta Fecioara Maria sa fie cu adevarat “binecuvantata” intre femei si nu numai. Nimeni altcineva nu a experimenta si nici nu va mai experimenta ceea ce inseamna sa fi mama lui Dumnezeu. Oricine neaga faptul ca Sfanta Fecioara Maria este mama lui Dumnezeu neaga inclusiv faptul ca Isus Cristos a fost Dumnezeu. Daca Sfanta Fecioara Maria nu a fost mama lui Dumnezeu, atunci intreaga noastra mantuire este doar o poveste frumoasa iar noi suntem pierduti in pacatele noastre. Protestantii trebuie sa afirme faptul ca Sfanta Fecioara Maria este mama lui Dumnezeu cu atat mai mult cu cat ei afirma faptul ca noi suntem copiii lui Dumnezeu in si prin Isus Cristos.

Sfantul Apostol Ioan spune ca “Cuvantul s-a facut trup si a locuit printre noi” (Ioan 1:14). Cuvantul s-a intrupat literalmente din Sfanta Fecioara Maria. Putem sa spunem ca, pentru noua luni de zile, divinitatea a locuit in trupul Sfintei Maria. Stim cu totii ce legatura unica se formeaza intre o mama si pruncul care creste in pantecul ei si astfel ne putem imagina ce legatura unica si intima a existat intre Sfanta Feciora Maria si Fiul lui Dumnezeu. Cat de minunat este acest lucru atunci cand ne gandim la uniunea sacramentala in care, prin intermediul Sfantului Sacrament, credinciosul este unit cu Isus Cristos.

Sfanta Fecioara Maria reprezinta un model de ascultare fata de porunca lui Dumnezeu chiar si atunci cand acesta expune lucruri imposibil de inteles de catre mintea umana. Ceea ce Arhanghelul Gabriel i-a spus Fecioarei din Nazareth, anume “iată că vei rămâne însărcinată şi vei naşte un Fiu, căruia Îi vei pune numele Isus. El va fi mare şi va fi chemat Fiul Celui Preaînalt; şi Domnul Dumnezeu Îi va da scaunul de domnie al tatălui Său David. Va împărăţi peste casa lui Iacov în veci, şi Împărăţia Lui nu va avea sfârşit [...]Duhul Sfânt Se va coborî peste tine, şi puterea Celui Preaînalt te va umbri. De aceea Sfântul care Se va naşte din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.” (Luca 1:30-33 si 35). Caruia dintre noi un astfel de mesaj nu ni s-ar parea absurd? Cum ar putea o femeie virgina sa ramana insarcinata fara contact fizic cu un barbat? Cum ar putea Dumnezeu atotputernicul, etern si atotcuprinzator sa se intrupeze in pantecul unei femei? Totul pare de domeniul fantasticului. Si totusi, Sfanta Fecioara il crede pe mesagerul lui Dumnezeu, in crede pe cuvant. Sfanta Fecioara stie ca Dumnezeu nu poate sa minta si stie ca El este capabil de lucru care omului ii se par foarte absurde. Ea se increde in Dumnezeu ci nu se uita la neputinta umana in acest sens. Sfanta Fecioara trebuie caonsiderata un mod de ascultare in ceea ce Dumnezeu ne promite. Exact asa cum Sfanta Fecioara a primit mesajul lui Dumnezeu, la fel trebui ca si noi, prin credinta, sa ne supunem intelepciunii lui Dumnezeu chiar si atunci cand aceasta este in contradictie cu ceea ce ne dicteaza intelepciunea noastra limitata si pacatoasa. Cuvintele Sfintei Fecioare Maria: „iată, roaba Domnului; facă-mi-se după cuvintele tale!” (Luca 1:38) trebuie sa devina si limbajul nostru comun cu privire la ceea ce Dumnezeu a hotarat in dreptul nostru.

Sfanta Fecioara Maria este vazuta ca fiind o a doua Eva, una superioara celei dintai. Cum se explica acest lucru? Trebuie sa ne reamintim faptul ca prima Eva s-a indoit total de ceea ce Dumnezeu a afirmat. Eva a respins intelepciunea lui Dumnezeu dupa ce, in prealabil, a pus-o la indoiala. Ea a preferat sa dea crezare minciunilor diavolului, minciuni care i-au gadilat orgoliul, de cat sa asculte o porunca, un cuvant din partea lui Dumnezeu care parea absurd. Prin atitudinea si lipsa de ascultare a primei Eve, pacatul a pus stapanire pe intreaga omenire deoarece prima Eva este punctul de plecare pentru fiecare fiinta vie care a exista si va exista pe acest pamant. Necredinta Evei a adus umanitatea prin pacat in robia diavolului. Cea de-a doua Eva, Sfanta Fecioara din Nazareth, a crezut pe Dumnezeu, a acceptat ceea ce Creatorul ei i-a transmis. Ea nu a pus mesajul lui Dumnezeu la indoiala. Nu si-a pus ratiunea si simturile la lucru pentru a vedea daca Dumnezeu are dreptate sa nu, daca cuvantul o avantajeaza sau nu. E a crezut pur si simplu si s-a supus acestui cuvant. Pe de alta parte, in pantecul Sfintei Fecioare s-a zamislit acea Samanta care a zdrobit capul sarpelui, sau satanei. Din Sfanta Fecioara s-a intrupat Mantuitorul nostru, cel care este viata si salvarea noastra, lumina lumii.

Din punctul meu de vedere, aceste cateva argumente pot fi cu usurinta multiplicate. Cu siguranta, pentru teologia protestanta este important ca doctrina despre Sfanta Fecioara sa revina pe o pozitie mai importanta decat este in acest moment. Pentru cei care considera ca accentuarea acestei doctrine ar putea sa fie un lucru „catolic”, le spunem ca noi nu suntinem inchinarea la Fecioara Maria si nici nu sustinem ca aceasta sa fie vazuta intr-o calitate de comantuitoare ci ne dorim doar ca Sfanta Fecioara sa se bucure macar de o pozitie similara cu Sfintii Apostoli si Prooroci, carora, deasemenea, Bisericile Protestante nu le aduc inchinare. Deaceea, va rog ca, in masura in care sunteti dispusi, in cadrul acestui Advent, cand intreaga crestinatate isi aduce aminte de miracolul de la Betheem, sa va ganditi si la Sfanta Fecioara, cea „binecuvantata intre femei”.

Un articol de Sorin H. Trifa