Ganduri despre Sfanta Impartasanie
Data postării: 29.04.2015 14:06:48
Biserica Evanghelica Luterană consideră, învață și mărturisește că in Sfanta Cina (sau Sfanta Impartasanie) este prezent, cu adevărat, trupul și sângele Domnului nostru Isus Cristos, in, cu si sub pâinea și vinul, care sunt date credinciosilor spre a fi mancat si baut. Noi, lutherani, credem cuvintele lui Isus Cristos fără sa cautam sa argumentam modul în care acestea sunt adevarate. Asemenea lui Martin Luther, noi afirmam clar urmatorul lucru: "sustinem că pâinea și vinul de la Sfanta Cină sunt cu adevărat trupul și sângele lui Cristos" (Articolele de la Schmalkalden III.6). Toti aceia care se împărtășesc, primesc trupul și sângele lui Isus Cristos, indiferent dacă acestia cred sau nu, fie că merită sau sunt nevrednici. Cuvantul lui Dumnezeu este adevarat. Duhul Sfânt ne dă puterea să ne putem increde in cuvintele lui Isus Cristos. Aceasta credința în promisiunea lui Cristos este ceea care ne face demni de a primi Sfanta Cina. Cei care primesc Sfanta Impartasanie prin credinta se bucura de iertarea pacatelor, viata si mantuire. În Sacramentul Altarului, Domnului și Mântuitorului nostru este continuu distribuit in trupul și sângele sacrificiului pe care El l-a făcut pentru noi, sacrificiul prin care El a plătit pentru păcatele lumii. Astfel, primind trupul și sângele Său, noi primim iertarea, viața și mântuirea vesnica. Doar sânge lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, ne curățește de orice păcat (1 Ioan 1:7; Mat.26:28; Fapte 20:28; Rom.5:9; Evrei 9:14; Evrei 12:24; 1Peter 1:18-19; Apoc.1:5; Apoc.7:14). Acest sânge sfant ne este dat in Sfanta Cina. Prezența trupului și a sângelui Domnului în sacramentului Sfintei Cine este dată de către promisiunea lui Isus Cristos care afirmă, prin Cuvântul Său, acest lucru. Această promisiune nu depinde de credința omului și nu este retrasă atunci când cineva nu crede această doctrină. Primirea Sfintei Cine în chip nevrednic, fără credință, îl face pe respectivul om vinovat de trupul și sângele Domnului Isus Cristos.
Biserica luterană respinge și condamnă înțelegerile incorecte ale Sfintei Cine, cum ar fi, de exemplu, faptul ca in Sfanta Cina continua sacrificiul efectiv al Domnului Isus Cristos sau ca substanta painii si a vinului se transforma la nivel de substanta in trupul si sangele Domnului, asa cum sustine Biserica Romano-Catolica. De asemenea. respinge și condamnam invatatura conform careia, la Sfanta Cina, nu este primit in mod efectiv trupul si sangele Domnului in, cu si sub paine si vin ci acestea sunt primite doar in sens spiritual, painea si vinul doar simbolizand trupul si sangele Domnului.
Atunci cand credinciosii evanghelici lutherani participa la Sfanta Cina, ei se declara, prin aceasta participare, ca fiind strans uniti in invatatura Sfintilor Apostoli. Sfanta Cina nu este doar o partasie a noastra cu Mantuitorul nostru ci reprezinta si o partasie a noastra cu fratii nostrii de credinta impreuna cu care participam la masa Domnului. Impreuna mancam aceeasi paine si acelasi trup al lui Cristos si impreuna bem acelasi vin si acelasi sange a lui Cristos oriunde ne-m afla. Prin participarea la Sfanta Cina, credinciosii evanghelici lutherani arata ca sunt una in Cristos. Sfanta Cina reprezinta expresia suprema a partasiei in Biserica Evanghelica Lutherana. Ea arata unirea credinciosilor intr-o credinta comuna si intr-o traire crestina comuna.
În primirea sacramentului, există un "chip vrednic" și "chip nevrednic". Acest lucru se datorează faptului că ingredientul central al primirii Sfintei Cine constă într-un "mod demn" de primire a ceea ce Dumnezeu dăruiește, adică prin credința în promisiunile sale. Utilizarea expresiei "nedemn" cu privire la primire trupului și sângelui lui Cristos în sacrament trimite la faptul că face opersoană vinovată de păcat împotriva trupului și sângelui lui Cristos. Când are loc o primire nevrednică a sacramentului, prin necredință și prin nepocăință, binecuvântările spirituale aferente sacramentului sunt transformate într-un blestem. Numai creștinii care au fost botezați sunt capabili de a se examina corect, de ași mărturisi credința și de a fi admisi la Sfânta Cină. Acesta este considerat ca fiind un sacrament de confirmare pentru că el consolidează viața spirituală a oamenilor care au fost aduși, în prealabil, la credința în Domnul Isus Cristos. Există numeroase dovezi care arată că Sfânta Cină este destinată exclusiv pentru creștini. Mâncatul și băutul din Sfânta Cină sunt făcute "în amintirea" lui Cristos și a morții sale ispășitoare, deci, este necesară o cunoaștere prealabilă a acestor aspecte. Deasemenea, trebuie ținut cont de faptul că Isus a instituit sacramentul într-un cadru privat, doar în prezența ucenicilor Săi. Pentru a fi sigur ca la Sfanta Cina nu participa oameni care ar putea sa trateze cu dispret trupul si sangele Domnului, Bisericile Evanghelice Lutherane, inca din secolul al XVI-lea, au pastrat spovedania sau confesarea. Martin Luther vedea confesarea (sau spovedania) ca fiind cel de-al treilea Sacrament al Bisericii. Cu timpul, spovedania a fost unita cu Sacramentul Sfintei Cine, impreuna formand Sacramentul Altarului. Din acest motiv, Bisericile Evanghelice Lutherane practica si astazi spovedania sau confesarea, moment liturgic premergator Sfintei Cine, in cadrul careia credinciosii isi marturisesc pacatele si isi recunosc nevoia de iertare a acestora. Fara confesare, Sfanta Cina este administrata in mod eronat. În Confesiunea Augustana (1530) ni se spune despre spovedanie urmatorul lucru: “în privinţa spovedaniei, astfel, se predă învăţătura ca în biserică să se păstreze dezlegarea de păcate individuale, privata absolutio, denumită absolvirea privată, şi că aceasta nu trebuie înlăturată, deşi la spovadă nu este neapărat necesar să-ţi înşirui toate fărădelegile şi păcatele”
Un articol de Sorin H. Trifa