O lamentare pentru Biserica lui Cristos

Data postării: 28.07.2016 17:04:34

Asa cum probabil ati observat deja, Concordia Lutherana Confesionala "Martin Luther", ONG crestin care administreaza atat pagina "Biserica Lutherana, o misiune lutherana confesionala in Romania" (www.bisericalutherana.ro) cat si pagina de facebook: "Evangelisch-Lutherisch/Evanghelic Lutheran", are ca fundament teologic confesionalismul lutheran din Secolul al XVI-lea asa cum este el sumarizat in "Cartea Concordului" din anul 1580. Asa se traduce identificarea noastra cu ortodoxia lutherana sau confesionalismul lutheran. Misiunea celor doua unelte web este promovarea lutheranismului conservator in randul romanilor folosind limba romana. De ce tot acest efort de a promova lutheranismul confesional in randul romanilor, in limba romana? Veti gasi un posibil raspuns daca veti avea rabdarea sa parcurgeti randurile de mai jos. La final, probabil ca o parte dintre dumneavoastra ne veti retrage like-ul dat paginii noastre, dar, fericirea noastra consta in aceea ca vor ramane totusi oameni care sa ne aprecieze eforturile.

​ Mi s-a intamplat, in ultimul timp, sa aud intrebari de genul: „conteaza faptul ca esti lutheran?”, „conteaza sa apartii unei Biserici?” sau „conteaza sa mai ai anumite convingeri doctrinare?”. Deasemenea, nu de putine ori am auzit sau am citit raspunsul: „nu conteaza ceea ce esti, lutheran, baptist sau adventist! Tot ceea ce conteaza este sa fi crestin si sa ai o relatie personala cu Dumnezeu, trebuie sa ne concentram mai degraba pe ceea ce ne uneste si sa lasam la o parte ceea ce ne desparte”. În zilele noastre, aceste tipuri de afirmații sunt adesea insotite de alte raspunsuri furioase, cum ar fi: „cum îndrăznește cineva să afirme faptul că lutheranismul este învățătura adevărată a Cuvântului lui Dumnezeu. Cum poți să crezi că adevărul se afla la lutherani? Tot ceea ce contează este dacă o persoană este sinceră in credința sa în Dumnezeu". Trăim într-o perioadă în care adevărul este privit ca ceva relativ, chiar imposibil de a fi cunoscut. O alta atitudine comuna este reflectată in afirmatii de genul: "eu am un adevăr al meu, am o credinta a mea in Dumenzeu”. Si in felul acesta, multi considera ca adevarul devine unul extrem de relativ si nimeni nu poate avea, daca este sanatos la cap, pretentia ca il detine. Am auzit crestini care afirma cu tarie faptul ca un crestin sau o Biserica Crestina care afima ca predica si asculta de Adevarul lui Dumnezeu, comite o eroare deoarece acest adevar este unul subiectiv si dependent de ratiunea si sentimentele fiecarui dintre noi.

Înainte de a merge mai departe, trebuie să clarificam o neînțelegere foarte des intalnita in lumea crestina moderna. Insistând asupra lutheranismul, nu ne putem permite să facem acest lucru într-un mod arogant. Oamenii care sunt pasionati de adevărul biblic, asa cum il promoveaza lutheranismul, știu că Sfanta Scriptura învață de în mod clar că suntem cu toții niste ființe umane păcătoase care au nevoie de mila continua a lui Dumnezeu, mila pe care El o ofera cu generozitate în Cristos. Pentru a fi cu adevărat lutheran inseamna sa primim darurile lui Dumnezeu cu smerenie, recunoscând cu supunere marile noastre nevoi. Este tentant pentru multi lutherani să fie mândri și aroganți datorita patrimoniului lor teologic si istoric foarte vast, dar acest lucru reprezinta un rău teribil! Pentru a fi lutheran este mereu necesara pastrarea in constiinta a păcatul nostru și a nevoii noaste de matuire. Nu doresc ca cineva să creda că noi, lutherani, am fi singurii care vom fi în ceruri. Nu voi afirma niciodata asa ceva! Absolut deloc! Imi dau foarte bine seama că Cuvântul lui Dumnezeu este puternic și activ, oriunde și ori de câte ori este ascultat, cititi sau se mediteaza asupra lui.

Există mulți creștini adevarati care apartin altor denominatii sau unor Biserici independente. Afirmam cu tarie despre acesti oameni faptul ca ei sunt crestini în ciuda unor invataturi pe care noi le consideram erorilor teologice si care caracterizeaza Biserica din care fac parte. Noi nu afirmam faptul ca lutheranii sunt singurii crestini de pe fata pamantului. Nu spunem si nici nu credem asta. Motivul pentru care insistam pe lutheranismul este pentru că noi credem cu pasiune ca lutheranismul este cu adevărat înțelegerea corectă și exacta a Cuvântului lui Dumnezeu.

Un alt aspect cu care se confrunta mulți crestini este faptul că există atât de multe biserici diferite si le este dificil sa aleaga intre ele. Până în anul 1054 a fost practic o singura Biserica Crestina unita si cateva mici grupări eretice anti-creștine. Începand de la acea data, Biserica Crestina a fost împărțită între Bisericile Crestine din Rasarit (Biserici Ortodoxe) si Bisericile Crestine din Apus (Biserici Romano-Catolice). Până spre Evul Mediu târziu, Biserica din Apus, cunoscuta sub numele de Biserica Romano-Catolică, a ajuns intr-o stare de coruptie foarte grava atat in ceea ce priveste aspectele dogmatice dar și în ceea ce priveste morala și viață clerului și, in mod special, a acelora aflati la conducerea Bisericii. În anul 1517, a început ceea ce numim astăzi Reforma Protestanta. La acel moment, Martin Luther, un profesor și călugăr din Wittenberg, Germania, a postat o serie de puncte de discuție prin care ataca practica vânzării de indulgențe. Vanzarea de indulgente a fost o practică a Bisericii Romano-Catolica prin care oamenii erau convinsi sa creadă că ar putea cumpăra iertarea păcatelor pentru ei si pentru rudele lor moarte si aflate în purgatoriu. După Reforma lui Martin Luther, mai multe grupuri au „dezvoltat” învățături diferite fata de cele sustinute de catre Martin Luther. Dintre acestia s-au remarcat doi teologi protestanti: Ulrich Zwingli și Jean Calvin, care s-au desfasurat cea mai mare parte din activitate în Elvetia. Acești doi bărbați, prin teologia pe care au promovat-o, au dat naștere la multe Biserici care pot fi incadrate in categoria generală a Bisericilor Reformate. In Regatul Marii Britanii si in America, începand cu secolul al XVII-lea s-au dezvoltat Bisericile Baptiste si cele Metodiste, pentru ca mai apoi, in special in America, incepand cu debutul secolul al XIX, sa se ridice o multitudine de Biserici care s-au declarat ca fiind desprinse din Reforma Protestanta; printre care Bisericile Adventiste de Ziua a Saptea, Bisericile Carismatice și Bisericile Penticostale, împreună cu numeroase grupari care au respins standardele confesionale existente și s-a declarat ca fiind Biserici Independente. In fata acestui sumar istoric, este aproape natural sa se ridice intrebarea: "care teologie este corecta, cea lutherană sau cea reformată? Are dreptate Roma sau Wittenberg? Dacă Wittenberg are dreptate, atunci de ce mai exista Zürich si Geneva?”.

Pe langa aceste intrebari există o provocare suplimentară, care a luat o amploare nemaivazuta în ultimul secol. In ciuda tuturor diferențelor confesionale existente intre confesiunile istorice, marea majoritate a Bisericilor Creștine Protestante au fost aproape copleșite de expansiunea creștinismului liberal. Această teologie liberală îi unește mai mult decât oricare altă caracteristică pe crestini de astazi. Diferențele dintre denominatiile crestine istorice nu mai sunt considerate ca fiind motive de dezbinare, deoarece aceste grupuri s-au bazat pe înțelegerea comuna a textului biblic. O alta caracteristica de baza a teologie liberale este aceea ca privește cuvintele Sfintei Scripturi ca fiind nesigure. Teologia liberala învață că nu putem fi siguri ca informatiile înregistrate în Sfanta Scriptura sunt adevărate și corecte; prin urmare, nu există nici un argument pentru a fi"dogmatic". Din pacate, liberalismul modern a măturat prin toate cultele creștine afectandu-i pe lutherani, reformați, presbiterieni, anglicani, episcopalieni, romano-catolici, baptisti si pe multe dintre celelalte Biserici.

Cunoscand toate aspectele prezentate mai sus, credeti ca a fi lutheran confesional mai contează in ziua de astazi? A venit momentul sa acceptam că există multe biserici în lumea de astăzi, care pretind a fi Biserici Evanghelice Lutherane care au fost aproape inecate de convingeri liberale, anti-biblice și, prin urmare, au compromis poziția doctrinară confesionala a Bisericilor Evanghelice Lutherane. Aceste Biserici sunt lutherane doar cu numele, trăind distinctiv fata de doctrinara lutherana adevărată. Aceste Bisericii pot fi încă mândre de istoria lor lutherana, dar, din punct de vedere doctrinar ele nu mai insistă asupra dogmaticii confesionale si nu doar atat dar considera si ca unele puncte de vedere ale Bibliei sunt eronate. Când ne întrebăm daca contează faptul ca suntem lutherani, noi trebuie să ne distingem de aceia care poarta numele de lutheran, dar care au abandonat dogmatica autentica lutherana. Să ne referim pentru o clipă la cea mai mare organizatie lutherana din lume, Federația Lutherană Mondială. Nici o alta organizație din lume nu a făcut mai mult în ultimii cincizeci de ani pentru a distruge lutheranismul confesional decât a facut Federația Lutherana Mondiala. Federația Lutherana Mondiala a tolerat, ba chiar a încurajat, o înțelegere necredinciosa a Sfintei Scripturi și a confesiunilor de credinta lutherane. Federația Lutherana Mondiala nu s-a detasat de teologi eretici precum Rudolf Bultmann (1884-1976) care a insistat pentru "demitizarea" Noul Testament. Federația Lutherană Mondială tolerează în bisericile sale preoti și teologi care se îndoiesc, foarte cinic, și nega in mod deschis principiile fundamentale ale credinței creștine, pun la îndoială minunile facute de Isus Cristos, nașterea Lui din Sfanta Fecioară, învierea Sa trupească, și așa mai departe! Unele dintre denominatiile membre ale Federației Lutherane Mondiale au îmbrățișat practicile anti-apostolice și anti-scripturale ale acceptarii homosexualitatii, oficierii casatoriilor intre persoane de același sex tolerarea avortului avortul si alte pacate grave. Federația Lutherana Mondiala, in ciuda faptului ca afirma este lutherana, nu insista pe fidelitatea fata de lucrarile fundamentale ale confesiunii lutherane: Micul si Marele Catehism ale lui Martin Luther, Confesiunea Augustana si Apologia ei, Articolele de la Schmalkalden si Formula Concordiei. Federația Lutherana Mondiala, și multe dintre Bisericile sale membre, a compromis doctrina lutherana a Sfintei Cine, intrand in "comuniunea deplină" cu Biserici Reformate (Calvine), Biserici Metodiste si Biserici Baptiste, Biserici care nega prezenta reala a trupului și a sângelelui lui Cristos in Sfanta Euharistie.

In anul 1999 Federația Lutherana Mondiala a îmbrățișat si semnat un compromis diabolic care a lovit in inima Evangheliei lui Cristos si in inima Reformei Protestante initiate de catre Martin Luther atunci cand a semnat cu Vaticanul documentul numit: "Declarația comună privind doctrina justificării", în care a permis Romei să-și continue negarea doctrinei biblice care afirma că suntem mântuiți numai prin har, prin credință, în afara orcarei lucrări omenesti. Din cele o suta douazeci si patru de denominatii lutherane care fac din Federatia Lutherana Mondiala, numai treizeci si cinci s-au opus acestei semnari, mai precis acele denominatii lutherane care alcatuiesc International Lutheran Council respectiv Confessional Evangelical Lutheran Conference, si care au afirmat cu tarie ca “Joint Declaration on the Doctrine of Justification should be repudiated by all lutherans”.

Conteaza, asadar, sa fi Lutheran in ziua de astazi?

Sa fi lutheran nu este o chestiune de cultură, etnie sau tradiție, cel puțin nu ar trebui să fie asa. Sa fi lutheran inseamna a fi pasionat de adevăr, de adevărul complet, de adevărul revelat de catre Dumnezeu în Sfânta Scriptură. In calitate de lutherani trebuie sa ne pese de adevărul Cuvântului Sfânt al lui Dumnezeu și de proclamarea pura și nealterata a Sfintelor Scripturi. Marele reformator Martin Luther a fost îngrijorat de faptul că oamenii au vrut să se folosească de numele său ca parte a identității lor credință, dar, mai apoi, si-a dat seama că uzanta acestui numele a fost o modalitate de a se identifica cu ceea ce el s-a identificat la randul lui, adica cu Mărturisirea curata si completa a Evangheliei. Calitatea de lutheran reprezinta o modalitate de a distinge, de a preda și de a mărturisi credința creștina într-un mod foarte specific și foarte credincios. Fiind și rămânând cu adevărat lutheran este nevoie de curaj și determinare. Acest lucru nu este deloc ușor. Fidelitatea față de Cuvântul lui Dumnezeu nu este un lucru ușor, nici convenabil si nici popular. Bisericile Evanghelice Lutherane Confesionale nu a pretins niciodată ca sunt singura Biserică si nici ca in afara acesteia nu există mântuire. Nu, deloc! Noi credem că învățăturile confesionale din Biserica Lutherană Evanghelică, mai precis cele cuprinse in Cartea Concordului din anul 1580, reprezinta o sumarizare a adevarul crestin pentru că acestea sunt in consens deplin cu Cuvântul scris al lui Dumnezeu. Din acest motiv, Bisericile Evanghelice Lutherane care au ramas fidele confesionalismului cer tuturor membrilor, în special slujitorilor, sa recunosca Confesiunile de Credinta Lutherane fără rezerve lucru care, de multe ori ii pune in situatia de a fi stigmatizati, de a fi ignorati, judecati si chiar persecutati de catre Bisericile liberale. Acesta este motivul pentru care spunem că a fi lutheran confesional reprezinta cu adevarat un lucru care contează. Noi lutherani, prin urmare, am ales să sustinem si sa promovam adevarul ortodox, adica confesionalismul lutheran. Dorinta noastra este de a fi credincios in mod absolut ci nu numai la suprafata, ramanad fideli față de Sfanta Scriptură și fata de confesiunile de credinta lutherane.

Atotputernicul Dumnezeu sa ma feresca sa ajung in postura de a-mi cere scuze pentru ceea ce am scris si pentru ca imi doresc să rămân un lutheran confesional cu adevărat si sa ma fereasca sa ezit vreodată in a vorbi despre adevărurile Cuvântului lui Dumnezeu si despre confesiunile de credinta lutherane!

Este deosebit de interesant pentru mine sa descopar faptul ca exista oameni interesate de lutheranismul confesional, chiar daca sunt foarte putini. Ei cauta o Biserica Evanghelica Lutherana "autentica" ci nu doar una arătosa. Ma intreb din ce in ce mai des de ce, atunci când oamenii au posibilitatea de a alege, cei mai multi decid sa părăsesca Biserica Evanghelica Lutherană. Ce ii deranjează in a rămâne lutherani? În conditiile în care oamenii nu cunosc diferențele dogmatice care disting lutheranismul de orice altă opțiune deoarece acestea nu sunt niciodată menționate sau au fost facute sa nu para absolut deloc importante, nu este de mirare faptul ca oamenii abandoneaza congregațiile lutherane pentru a găsi "pășuni verzi" în alte Biserici, de cele mai multe ori in Biserici Baptiste, Penticostale sau Adventiste.

Deci, cum poate cineva să rămână Lutheran? Unicul raspuns pe care il pot da acum este: "rugați-vă și lucrați". Acest lucru implică muncă de lungă durata, o investitie mare, un efort greu, multa pasiune, risipa de energie, entuziasm si dedicare. Nimic nu este mai important decât Adevărul lui Dumnezeu, și din acest motiv ar trebui ca atitudinea noastră față de el să fie una de entuziasm, energie și convingere!

În cazul în care lutheranismul pare a fi trist, plictisitoar și greoi, a cui e vina? Este exclusiv a noastră? Predicarea intensiva, de înaltă calitate si in limba poporului este cheia pentru viitorul lutheranismul atat in lume cat si in Romania unde este esentiala predicarea in limba romana. Conteaza sa fim lutherani? Da, contează! Conteaza la fel de mult ca si ramanerea in Cristos, in Cuvantul lui Dumnezeu și in Sfintele Sacramente. Este un mare privilegiu dar si o obligatie majora pentru noi in ai ajuta pe toți aceia care doresc sa rămână cu adevărat lutherani. În acest scop ne rugam ca Dumnezeu să binecuvânteze eforturile noastre, si sa ne ghideze munca noastră pentru a ramane in conformitate cu această chemare înaltă și cu aceasta sarcină nobilă de a promova lutheranimul confesional.

...aici stau. Nu pot face alt ceva. Dumnezeu să ma ajute!

Un articol de Sorin H. Trifa