Un gand despre creatiune

Data postării: 25.01.2016 11:37:24

Un crestin autentic trebuie sa creada faptul ca Dumnezeu, „la inceput”, a creat lumea fizica, „cerul si pamantul”, din absolut nimic, exclusiv prin puterea Cuvantului Sau. Acceptarea creatiei acestei lumi, asa cum este ea descrisa in Sfanta Scriptura, reprezinta unul dintre elementele de baza ale credintei crestine: „prin credinţă pricepem că lumea a fost făcută prin Cuvântul lui Dumnezeu, aşa că tot ce se vede n-a fost făcut din lucruri care se văd” (Evrei 11:3). Crestinul trebuie sa priveasca primele doua capitole ale cartii Geneza ca fiind cu adevarat o relatare istorica a creatiei, mai precis singura istorie autentica a acestui eveniment important. Acesta relatare minunata este impodobita poetic in Psalmul 104 dar si in debutul Evangheliei Sfantului Apostol Ioan.

Revenind la creatia acestei lumi, asa cum este ea relatata de catre Sfantul Prooroc Moise, releva, chiar de la bun inceput, identitatea Creatorului: „La început, Dumnezeu a făcut cerurile şi pământul”(Geneza 1:1). Actul creator apartine Dumnezeului Trinitar, adica Sfintei Treimi fiind implicat Dumnezeu, Tatal care a folosit Cuvantul pentru a crea lumea iar: „Duhul lui Dumnezeu Se mişca pe deasupra apelor” (Geneza 1:2).

Apoi, Cuvantul lui Dumnezeu ne relateaza activitatea de creatie prezentat secvential, adica fiecare pas care a dus la aparitia acestei lumi. Actul creator a durat sase zile normale, de douazeci si patru de ore, fiecare constand intr-o „seara” si o „dimineata”. Durata zilei nu este influentata de prezenta Soarelui sau a Lunii deoarce aceasta a existat insainte ca cei doi astrii sa fie creati. In nici un caz nu putem sa vorbim aici despre „zilele lui Dumnezeu” (2Petru 3:8) deoarece acestea nu reprezinta un timp aflate in „eternitate” sau in „vesnicie” ci sunt zile clar delimitate ca durata. Deasemenea, nu putem sa vorbim despre „ere geologice” de mii sau milioane de ani, aceasta interpretare fiind rezultatul dorintei omului de a armoniza revelatia lui Dumnezeu cu ratiunea umana afectata de pacat.

Actul creator de „sase zile” este prezentat in primul capitol al cartii Geneza cu o claritate care elimina dubiile. Modul in care Sfanta Scriptura descrie trecerea timpului, „o seara” si „o dimineata”, acest lucru nefiind legat de crearea stelelor datatoare de lumina, ne arata faptul durata zilei creatoare nu a fost dependenta de nici unul dintre faptorii fizici implicati. Teoriile umane care incearca sa armonizeze crearea lumii cu ceea ce stiinta a descoperit despre fizica universului, conduce la o serie de elemente total in contradictie cu Sfanta Scriptura dar, pe de alta parte pune in conflict Cuvantul lui Dumnezeu cu ceea ce stiinta afirma. Este adevarat faptul ca lumina se propaga prin spatiu cosmic si are nevoie de un timp indelungat pentru a ajunge pe Terra, insa crearea lumii a fost un act supranatural, transcendent, depasind limitele fizice actuale ale acestui univers, limite pe care noi crestinii le intelegem si le acceptam. Faptul ca noi credem ca Dumnezeu a creat lumea in sase zile calendaristice nu ne face sa contrazicem sau sa refuzam sa acceptam legile fizice dupa care acest univers se ghideaza asa cum le expune stiinta.

Un alt aspct foarte important de abordat este expresia folosita in actul creator din ziua a treia, a cincea si a sasea, expresie care spune „dupa soiul lor” (Gen.1:11, 12, 21, 24 si 25). Expresia aceasta este folosita atat in dreptul formelor de viata vegetale cat si in dreptul animalelor create de catre Dumnezeu. Potrivit Sfintelor Scripturi, Dumnzeu a creat fiecare specie in parte, facandu-le capabile sa se reproduca. Sfanta Scriptura spune ca Dumnezeu a creat toate lucrurile nefiind necesara o „evolutie” a acestora de la inferior spre superior asa cum afirma teoriile evolutioniste. In acest fel, Cuvantul lui Dumnezeu respinge inclusiv „evolutionismul test”, sistem de gandire hetero-crestin care afirma ca Dumnezeu a creat forme inferioare de viata care, ulterior, au evoluat spre forme superioare. Desi, din pacate, exista insa numerosi teologi care, sub influenta liberalismului, tind sa afirme ca Dumnezeu a creat lumea care ulterior a fost supusa procesulul numit „evolutie”, crestinii care au ramas fideli Sfintelor Scripturi, afirma ca actul creator nu a fost un proces indelungat ci a fost un act spontan, cu finalitate imediata fara sa fie necesara o „evolutie” ulterioara.

Studiind relatarea Sfintei Scripturi despre crearea lumii, observam faptul ca aceasta omite sa mentioneze ceva despre celelalte creaturi ale lui Dumnezeu, mai precis despre ingeri, fie ca vorbim despre cei credinciosi lui Dumnezeu, fie ca vorbim despre cei care s-au razvratit impotriva Creatorului, transformandu-se in demoni. Cu toate ca nu cunoastem momentul in care acestia au fost creati, stim faptul ca Dumnezeu este creatorul lor „pentru că prin El au fost făcute toate lucrurile care sunt în ceruri şi pe pământ, cele văzute şi cele nevăzute: fie scaune de domnii, fie dregătorii, fie domnii, fie stăpâniri. Toate au fost făcute prin El şi pentru El.” (Col.1:16). Din afirmatiile Sfintei Scripturi putem insa sa banuim faptul ca acestia au fost creati intre prima si ultima zi a creatiunii deoarece la finalul actului creator citim faptul ca „astfel au fost sfârşite cerurile şi pământul şi toată oştirea lor” (Gen.2:1). Sfanta Scriptura omita sa ne spuna cati ingeri au fost creati si nici nu ne informeaza cu privire la momentul in care o parte dintre acestia, instigati de catre Satan, s-au revoltat impotriva lui Dumnezeu devenid dusmani ai acestuia, adica demoni. Ce stim insa cu siguranta despre demoni este ca Dumnezeu „a păstrat pentru judecata zilei celei mari, puşi în lanţuri veşnice, în întuneric, pe îngerii care nu şi-au păstrat vrednicia, ci şi-au părăsit locuinţa” (Iuda 6). Este insa evident pentru noi faptul ca aceasta cadere a ingerilor in frunte cu Satan s-a petrecut inainte ca omul sa fi cazut, la randul lui, in pacat si sa devina si el dusman al lui Dumnezeu. Un alt lucru esential de remarcat despre demoni este ca acestia nu fac parte din planul de mantuire si nu au speranta salvarii in Cristos. Cu toate acestea, toti ingerii au fost creati sfinti caci Sfanta Scriptura ne spune ca „Dumnezeu S-a uitat la tot ce făcuse; şi iată că erau foarte bune” (Gen.1:31). Demonii s-au razvratit impotriva lui Dumnezeu din proprie initiativa, Dumnezeu nefiind nicidecum la originea raului.

Despre crearea omului, Sfanta Scriptura ne vorbeste foarte convingator ca „Dumnezeu a zis: „Să facem om după chipul Nostru, după asemănarea Noastră; el să stăpânească peste peştii mării, peste păsările cerului, peste vite, peste tot pământul şi peste toate târâtoarele care se mişcă pe pământ.” Dumnezeu a făcut pe om după chipul Său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească şi parte femeiască i-a făcut” (Gen.1:26-27). Expresia „după chipul Nostru, după asemănarea Noastră” face referire mai degraba la natura intelectuala, morala si spirituala a omului ci nu la aspectul fizic deoarece „Dumnezeu este Duh” (Ioan 4:24). Caderea in pacat a omului a dus la pierderea acestei imagini a lui Dumnezeu dar este partial refacuta prin Duhul Sfant atunci cand omul se converteste. Sfantul Apostol Pavel le spune celor convertiti „să vă îmbrăcaţi în omul cel nou, făcut după chipul lui Dumnezeu, de o neprihănire şi sfinţenie pe care o dă adevărul” (Efes.4:24). Conform Sfintelor Scripturi, chipul lui Dumnezeu a fost aplicat atat barbatului cat si femeii. In acest fel, Sfanta Scriptura arata ca din punct de vedere al actului creator, cat si din punct de vedere spiritual, intre barbat si femeie nu exista nici un fel de diferente. Cei doi au fost creati in neprihanire si au fost inzestrati cu aceleasi caracteristici.

Desi Dumnezeu a creat totul perfect, din nefericire pentru noi, lucrurile nu au ramas pentru multa vreme asa. Omul, asemenea ingerilor cazuti, a dat crezare dusmanului lui Dumnezeu, aducand astfel intreaga omenire ntr-o stare de dusmanie cu Dumnezeu, dar despre acest subiec vom discuta intr-un articol viitor.

Un articol de Sorin H. Trifa